Svatý Martin letos do ulic zřejmě nevyjede. Kvůli omezení hromadných akcí nebudou ani slavnosti s košty svatomartinského vína. To bude k dostání především v e-shopech, vinotékách a v obchodech. Vinaři přišli už o vinobraní a burčákové slavnosti. Škody spočítali na jeden a půl miliardy korun.
Svatomartinské víno zamíří letos hlavně do obchodů. Se slavnostmi a košty se nepočítá
Michal Tetur vyrobí každoročně skoro devět tisíc lahví Svatomartinského. Ani letos to nebude jinak, rozhodl o tom už před sklizní. To ale ještě netušil, že se nebudou moci konat svatomartinské slavnosti a zavřou se restaurace. Podobně jsou na tom i další vinaři. „Nejde to si říct, že ho uděláme méně. To víno je připravené v tom objemu. Svatomartinské uzávěry s ročníkem 2020 se v příštím roce nedají použít,“ poznamenal vinař.
Oproti předchozím tržbám za Svatomartinské tak letos počítá Michal Tetur s třicetiprocentní ztrátou. Svatomartinská vína lidé kupují především v listopadu, později už o ně není takový zájem. „Restaurace jsou omezené tím, že mají jenom okénko, ale my se budeme snažit upozorňovat lidi na to, že i přes toto okénko se dá prodat s jídlem a třeba i s celým svatomartinským menu celá lahev,“ řekl Jaroslav Machovec z Vinařského fondu.
Po jarním výpadku, kdy vinařům klesl prodej až o 23 procent, dostali další ránu. Přišli o všechny velké akce, jako jsou vinobraní, burčákové slavnosti a teď i ty svatomartinské.
„V létě se sice zvýšil příchod turistů na Moravu zhruba o patnáct procent, nicméně to nestačilo saturovat škody, které vznikly na jaře, a spočetli jsme, že škody na nerealizovaném obratu budou kolem 1,5 miliardy v celém sektoru. Ty dopady jsou tristní až devastující zejména na malé a střední vinaře,“ spočítal Tibor Nitray ze Svazu vinařů ČR.
Na pomoc ze stávajících dotačních programů vlády vinaři nedosáhnou, o možných kompenzacích proto jednají s ministerstvem zemědělství. A jsou aktivnější na internetu, sociálních sítích a e-shopech.