Plány společnosti Karsit Automotive postavit v průmyslové zóně ve Dvoře Králové nad Labem továrnu na autodíly nabírá další zpoždění. Proti výstavbě se totiž v rámci stavebního řízení odvolala textilka Juta. Její majitel Jiří Hlavatý uvedl, že Jutě jde o posunutí vjezdu do budoucí továrny tak, aby byl dál od obytných domů. Šéf Karsitu František Řípa to ale označuje za nepochopitelné – odvolání prý celý projekt dál zdržuje. Starosta Dvora Králové doufá v dohodu obou stran.
Spory ohledně vjezdu do průmyslové zóny dál zdržují stavbu nové továrny ve Dvoře Králové
Chystaná továrna Karsitu za zhruba dvě miliardy má lisovat plechové díly karoserií aut, především pro koncern Volkswagen. Letos v březnu Karsit odhadoval, že bude mít ve druhé polovině roku všechna potřebná povolení a začne stavět. Zkušební výroba se pak měla v novém závodu rozběhnout v prvním čtvrtletí 2019.
Juta se však postupně odvolala proti vydaným stavebním povolením na příjezdovou cestu a na hrubé terénní úpravy. „Pan Hlavatý mi původně slíbil, že záměr bude podporovat. Bohužel slib nedodržel. Jednání pana Hlavatého je pro mě nepochopitelné,“ kritizuje šéf Karsitu.
K řešení podle něj nevedla ani dosavadní jednání s Jutou, při nichž byl Karsit připraven k řadě vstřícných kroků: například prý nabídl vybudovat do budoucí továrny ještě jeden vjezd či postavit ochranný val s parkem. Řípa připomněl, že vjezd do zóny v nynější podobě si ve studii proveditelnosti vyžádalo město.
Podle Hlavatého je ale vjezd do zóny problematický. „Zastali jsme se lidí, co Jutu požádali o pomoc. Jde pouze o to, že se političtí představitelé města nechtějí zastat svých občanů, aby se jim nezhoršila kvalita bydlení,“ uvedl Hlavatý.
Pozastavil se také nad tím, že stavba tak velké továrny se řeší prostřednictvím sedmi dílčích stavebních povolení a nebylo k ní v rámci stavebního řízení svoláno veřejné projednání. Další postup Juty ve stavebních řízeních nechtěl Hlavatý předjímat.
Nová továrna má zaměstnat přes 300 lidí
Aby Karsit uspokojil požadavky koncernu Volkswagen na dodávky lisovaných dílů, připravuje teď náhradní řešení: jeden z lisů, které mají být v nové továrně, bude zatím ve stávajícím závodu Karsitu v Jaroměři. To si ale podle Řípy vyžádá dodatečné náklady ve výši 50 až 70 milionů korun. Továrna Karsitu ve Dvoře Králové by měla postupně zaměstnat přes 300 lidí.
Starosta města Jan Jarolím (ANO) situaci označil za nešťastnou. „Věřím v dohodu. Věřím, že zvítězí zdravý rozum.“ Starosta připomněl, že se město snažilo najít investora pro zónu 12 let. „Váží si toho, že ani tyto problémy nevzaly investorovi chuť to tady vybudovat,“ dodal starosta.
Šéf Karsitu odhadoval, že stavební povolení pro terénní úpravy a stavbu továrny by mohla nová továrna získat letos v listopadu. „Továrnu postavíme, ať se to někomu líbí, nebo nelíbí. Každé takové protesty nám tu stavbu prodlužují, takže jsme přišli o řadu zakázek,“ kritizuje Řípa.