Sokolský slet z roku 1914 se rozlétl po výstřelu v Sarajevu

Brno - Desítky tisíc diváků, tisíce cvičenců a národnostní potyčky v ulicích Brna, tak vypadal Sokolský slet, který začal v městské části Královo pole 27. června 1914. Místo třídenních oslav skončil v polovině - výstřelem sarajevského atentátníka na následníka rakouského trůnu. Sokoli, kteří se těšili na cvičební program, v tu chvíli netušili, že za pár týdnů bude muset velká část z nich narukovat na válečná bojiště.

„Celá řada Sokolů, kteří se vymezovali vůči tehdejší monarchii, musela narukovat do řad císařské armády a nakonec položila své životy za monarchii,“ připustil historik z brněnské veterinární univerzity Pavel Brauner. Ještě před odvedením si ale poslední skladby směli zacvičit: „28. června došlo k atentátu. Teprve po diplomatickém jednání bylo Sokolům povoleno odcvičit alespoň tři skladby. Ráno byl slet z důvodu státního smutku ukončen,“ připomenul sto let staré události Brauner.

Sokolský slet brněnská radnice obsazená celou řadou Němců nepovolila, konal se proto až v Králově Poli, kde už většinu drželi Češi. Sokolský slet byl pro ně mimo jiné manifestem vlastenectví. „Nějakou dobu trvalo, než se na hlavní tribuně dohodli, zda budou ještě pokračovat, nebo nikoliv. Skladba mužů byla nakonec odcvičena, protože už byli nastoupení,“ popsal konec neúspěšného sletu Brauner.

Slet, který nevyšel

Sokolský slet v Brně byl zahájen 27. června 1914 na pozemcích bývalého vojenského cvičiště v Králově Poli (dnes areál Veterinární a farmaceutické univerzity). Slet provázela rozsáhlá bezpečnostní opatření (do Brna bylo staženo 680 četníků), protože existovala obava z nacionalistických střetů mezi brněnskými Čechy a Němci.

V průvodu 27. června, jemuž přihlíželo více než 100 tisíc lidí, šlo přes 8 200 Sokolů v krojích. Na cvičišti se poté shromáždilo na 80 tisíc návštěvníků. Sokolský slet provázela řada společenských akcí: koncerty, divadelní představení nebo lidové veselky.

Na sletové dny dorazil do Brna Sokol pařížský, slovinský, srbský, americký, z ruské Jekatěrinoslavi a z Pešti. Slet byl původně naplánován na dny 27. až 29. června, ale nakonec musel být 28. června předčasně ukončen, protože přišla zpráva o atentátu na následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este v Sarajevu.

Ani druhá část sletu, která se konala v náhradním termínu 12. července 1914, nemohla být dokončena, protože prudký déšť proměnil cvičiště v bažinu.

„Moje maminka byla od mala v Sokole a účastnila se i sletů. Později alespoň seděla u klavíru a hrála ke cvičení žen,“ připomenula 92letá Irena Klepárníková, jejíž matka Františka Feureisová se brněnského sletu v roce 1914 účastnila. Když akci předčasně ukončila rána z městského děla, ani ona tehdy nevěřila, že po zrušeném sletu začne Velká válka.

1 minuta
Na předválečný slet vzpomíná historička Irena Loskotová
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...