Šéf pražské zoo: Milion dolarů za pandu určitě nedáme, to je cena pro americké zahrady

7 minut
Rozhovor se šéfem pražské zoo nejen o pandách
Zdroj: ČT24

Ředitel pražské zoo Miroslav Bobek se brání tomu, aby se jeho nynější návštěva Číny smrskla na jediné téma – pandu velkou. Bobek spolu s primátorkou Adrianou Krnáčovou vyjednává přímo na místě o možnosti vypůjčit si tato vzácná zvířata do Prahy. Ale motivů je prý celá řada. „Jednáme s pekingskou zoo v řadě oblastí, ale ještě předtím jsem byl na konferenci čínských zoologických zahrad, a tam jsme řešili koně Převalského a jejich návrat z Evropy do Číny,“ uvedl šéf pražské zoo ve Studiu 6.

Chápu, že nechcete rozhovor stočit jen na pandy, ale přeci jen je to nejatraktivnější zvíře, které může člověk málokdy vidět. Číňané si za zapůjčení pandy velké účtují kolem 25 milionů korun ročně. Byla třeba řeč i o ceně? Mohla by být pro Česko nižší, nebo byste s takovou cenou počítali?

Cena, která se u nás neustále přetřásá, je platba pro americké zoologické zahrady. Podle mých informací si jiné zoologické zahrady z jiných zemí dokázaly domluvit ceny úplně jiné. Já jsem nikdy nepředpokládal, že bychom platili milion dolarů. 

Vzdušná vzdálenost Praha–Peking je asi 7500 kilometrů. Tak dlouhá cesta musí být pro zvíře velkou zátěží. Jak silně se zvažuje, zdali by převoz pandy do Česka, pokud by k němu opravdu došlo, nebyl zbytečný risk pro jejich zdraví?

Samozřejmě každý transport zvířat je pro to zvíře nějakým způsobem zatěžující, ale žijeme v 21. století, v době, kdy transport z Pekingu do Prahy trvá několik hodin – řekněme 8 až 10, čili to je ten úplně nejmenší problém. 

Praha už v červnu udělala první krok k chovu pandy velké, když radní vyčlenili tři miliony na stavbu pavilonu. V jaké fázi jsou momentálně přípravy a co musí zoologická zahrada splňovat, pokud chce pandy velké chovat? 

S pandami to je podobné jako s jinými zvířaty. Když chcete chovat gorily, také musíte mít pavilon pro gorily, který má odpovídající parametry, čili dostatečně velké prostory, zázemí, vybavení a tak dále. U pand je to podobné. My samozřejmě máme už delší dobu k dispozici požadavky, které ten pavilon musí splňovat, a podle těchto požadavků se dělaly i první náčrty a děláme zadání pro architektonickou soutěž, ze které vzejde podoba pavilonu. 

Panda Ťia-ťia
Zdroj: Reuters

Pavilon je důležitý, ale samozřejmě nás zajímá také, co ta panda všechno sní. Její hlavní potravou je bambus, žvýká ho denně až 30 kilogramů. Navíc je docela vybíravá, takže jí jen některé druhy bambusu. Jak se toto řeší? 

To se řeší tak, že je neustále k dispozici více druhů bambusu a pandám se předkládá více druhů. Proto je spotřeba tak velká, protože pandy si vybírají a potom třeba ani nesní celý bambus, který jim chutná, ale jen jeho části. Čili denní spotřeba je desítky kilogramů, přičemž reálně ho panda sní asi deset nebo patnáct kilogramů. 

V čem dalším by spočívala užší spolupráce mezi Zoo Praha a Zoo Peking? O čem jste jednali a co se už třeba domluvilo? 

Když jste se ptala na pandu, dnes jsme podepsali smlouvu, ve které je i článek, že nám budou k pandám poskytovat poradenství a podobně. Nicméně to nejdůležitější se týká výměn zvířat, a to nejen s pražskou zoo, ale vůbec s evropskými zoologickými zahradami. Konkrétně bychom třeba měli získat do Evropy langury čínské, zlaté opice, což jsou úchvatná zvířata. To je jeden okruh. 

Langur čínský v šanghajské zoo
Zdroj: Zoo Šanghaj/Ctny

Druhý okruh jsou in-situ projekty (dané druhy pomáhají chránit přímo v místě jejich přirozeného výskytu – pozn red.). Čínské zoologické zahrady a zejména ta pekingská mají zájem podílet se na ochraně ohrožených druhů a my jsme se třeba začali bavit o tom, že bychom spolupracovali na ochraně například goril nebo i luskounů ve střední Africe. 

Prošel jste si zoo v Pekingu, jak na vás prostředí zapůsobilo? Našel jste třeba i nějakou inspiraci pro pražskou zoo? 

Já s určitou hrdostí musím říci, že v tuhle chvíli je to spíše tak, že pražská zoo je inspirací pro tu pekingskou. Nebo když to vezmu šířeji, evropské zoo jsou inspirací pro čínské zoologické zahrady. Ale samozřejmě všude najdete něco, čím se můžete inspirovat. Pochopitelně pro mě byl zajímavý třeba pavilon langurů čínských, které jsem zmiňoval, ale například i drobnosti, jak se dají některé věci návštěvníkům prezentovat. 

Koně Převalského v Mongolsku
Zdroj: Zoo Praha

Pražská zoo v půlce července posílala čtyři klisny koně Převalského do Mongolska. Jak to teď vypadá s přesunem koní do Číny? Co se už dohodlo? 

Skutečně ti koně Převalského se vracejí do Mongolska. Vlastně ještě dřív ty projekty začaly v čínské Džungarské pánvi – tam jsou také volně v Karamaily a současně jsou v chovné stanici v Jimsaru. A je tam problém obdobný, jako byl v Mongolsku, tedy že tam koně jsou z velmi malého počtu zakladatelů, čili čínská strana má zájem získat z Evropy hřebce, v té první vlně by to asi bylo šest hřebců, kteří by byli přepravováni příští rok z Evropy do Urumči. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
včera v 12:59

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
včera v 12:25
Načítání...