Šéf pražské zoo: Milion dolarů za pandu určitě nedáme, to je cena pro americké zahrady

7 minut
Rozhovor se šéfem pražské zoo nejen o pandách
Zdroj: ČT24

Ředitel pražské zoo Miroslav Bobek se brání tomu, aby se jeho nynější návštěva Číny smrskla na jediné téma – pandu velkou. Bobek spolu s primátorkou Adrianou Krnáčovou vyjednává přímo na místě o možnosti vypůjčit si tato vzácná zvířata do Prahy. Ale motivů je prý celá řada. „Jednáme s pekingskou zoo v řadě oblastí, ale ještě předtím jsem byl na konferenci čínských zoologických zahrad, a tam jsme řešili koně Převalského a jejich návrat z Evropy do Číny,“ uvedl šéf pražské zoo ve Studiu 6.

Chápu, že nechcete rozhovor stočit jen na pandy, ale přeci jen je to nejatraktivnější zvíře, které může člověk málokdy vidět. Číňané si za zapůjčení pandy velké účtují kolem 25 milionů korun ročně. Byla třeba řeč i o ceně? Mohla by být pro Česko nižší, nebo byste s takovou cenou počítali?

Cena, která se u nás neustále přetřásá, je platba pro americké zoologické zahrady. Podle mých informací si jiné zoologické zahrady z jiných zemí dokázaly domluvit ceny úplně jiné. Já jsem nikdy nepředpokládal, že bychom platili milion dolarů. 

Vzdušná vzdálenost Praha–Peking je asi 7500 kilometrů. Tak dlouhá cesta musí být pro zvíře velkou zátěží. Jak silně se zvažuje, zdali by převoz pandy do Česka, pokud by k němu opravdu došlo, nebyl zbytečný risk pro jejich zdraví?

Samozřejmě každý transport zvířat je pro to zvíře nějakým způsobem zatěžující, ale žijeme v 21. století, v době, kdy transport z Pekingu do Prahy trvá několik hodin – řekněme 8 až 10, čili to je ten úplně nejmenší problém. 

Praha už v červnu udělala první krok k chovu pandy velké, když radní vyčlenili tři miliony na stavbu pavilonu. V jaké fázi jsou momentálně přípravy a co musí zoologická zahrada splňovat, pokud chce pandy velké chovat? 

S pandami to je podobné jako s jinými zvířaty. Když chcete chovat gorily, také musíte mít pavilon pro gorily, který má odpovídající parametry, čili dostatečně velké prostory, zázemí, vybavení a tak dále. U pand je to podobné. My samozřejmě máme už delší dobu k dispozici požadavky, které ten pavilon musí splňovat, a podle těchto požadavků se dělaly i první náčrty a děláme zadání pro architektonickou soutěž, ze které vzejde podoba pavilonu. 

Panda Ťia-ťia
Zdroj: Reuters

Pavilon je důležitý, ale samozřejmě nás zajímá také, co ta panda všechno sní. Její hlavní potravou je bambus, žvýká ho denně až 30 kilogramů. Navíc je docela vybíravá, takže jí jen některé druhy bambusu. Jak se toto řeší? 

To se řeší tak, že je neustále k dispozici více druhů bambusu a pandám se předkládá více druhů. Proto je spotřeba tak velká, protože pandy si vybírají a potom třeba ani nesní celý bambus, který jim chutná, ale jen jeho části. Čili denní spotřeba je desítky kilogramů, přičemž reálně ho panda sní asi deset nebo patnáct kilogramů. 

V čem dalším by spočívala užší spolupráce mezi Zoo Praha a Zoo Peking? O čem jste jednali a co se už třeba domluvilo? 

Když jste se ptala na pandu, dnes jsme podepsali smlouvu, ve které je i článek, že nám budou k pandám poskytovat poradenství a podobně. Nicméně to nejdůležitější se týká výměn zvířat, a to nejen s pražskou zoo, ale vůbec s evropskými zoologickými zahradami. Konkrétně bychom třeba měli získat do Evropy langury čínské, zlaté opice, což jsou úchvatná zvířata. To je jeden okruh. 

Langur čínský v šanghajské zoo
Zdroj: Zoo Šanghaj/Ctny

Druhý okruh jsou in-situ projekty (dané druhy pomáhají chránit přímo v místě jejich přirozeného výskytu – pozn red.). Čínské zoologické zahrady a zejména ta pekingská mají zájem podílet se na ochraně ohrožených druhů a my jsme se třeba začali bavit o tom, že bychom spolupracovali na ochraně například goril nebo i luskounů ve střední Africe. 

Prošel jste si zoo v Pekingu, jak na vás prostředí zapůsobilo? Našel jste třeba i nějakou inspiraci pro pražskou zoo? 

Já s určitou hrdostí musím říci, že v tuhle chvíli je to spíše tak, že pražská zoo je inspirací pro tu pekingskou. Nebo když to vezmu šířeji, evropské zoo jsou inspirací pro čínské zoologické zahrady. Ale samozřejmě všude najdete něco, čím se můžete inspirovat. Pochopitelně pro mě byl zajímavý třeba pavilon langurů čínských, které jsem zmiňoval, ale například i drobnosti, jak se dají některé věci návštěvníkům prezentovat. 

Koně Převalského v Mongolsku
Zdroj: Zoo Praha

Pražská zoo v půlce července posílala čtyři klisny koně Převalského do Mongolska. Jak to teď vypadá s přesunem koní do Číny? Co se už dohodlo? 

Skutečně ti koně Převalského se vracejí do Mongolska. Vlastně ještě dřív ty projekty začaly v čínské Džungarské pánvi – tam jsou také volně v Karamaily a současně jsou v chovné stanici v Jimsaru. A je tam problém obdobný, jako byl v Mongolsku, tedy že tam koně jsou z velmi malého počtu zakladatelů, čili čínská strana má zájem získat z Evropy hřebce, v té první vlně by to asi bylo šest hřebců, kteří by byli přepravováni příští rok z Evropy do Urumči. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 19 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 21 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...