První lanovka se vznesla nad Československo v Janských Lázních

Janské Lázně (Trutnovsko) – První visutá lanovka v Československu mohla vést z Liberce na Ještěd – ale nevedla. Zatímco Liberečtí se přeli a ztráceli čas, postavila strojírna Františka Wiesnera lanovku, která vedla z Janských Lázní na Černou horu. Jak bylo tehdy u osobních lanovek obvyklé, šlo o kabinovou dráhu s kyvadlovým provozem. Do provozu přišla k desátému výročí vzniku republiky 31. října 1928, sloužila potom téměř půl století, než ji nahradila moderní kabinková lanovka v nové trase.

Jak se létá nad horami

Svezení visutou lanovkou je v době, kdy jezdí sedačky takřka na každém svahu, možná už trochu zevšednělé. Přesto má jízda na Černou horu trochu zvláštní příchuť, a to i přesto, že se dnes jezdí už docela jinou lanovkou než v době, kdy se nad krkonošské svahy v původní kabině vznesli první cestující.

Stavba lanovky z Janských Lázní trvala zhruba rok, začala v srpnu 1927, podpořilo ji ministerstvo železnic, státní dráhy se potom také staly jejím provozovatelem. Dráhu stavěla chrudimská strojírna Františka Wiesnera, která se nesmazatelně zapsala do dějin českých hor – jak pod svým původním názvem, tak po zestátnění jako Transporta Chrudim.

Pro stavbu nejprve vznikla pomocná lanovka pro dopravu materiálu, na úbočí Černé hory potom vyrostlo devět mohutných podpěr. Práce neustaly ani v zimě, Josef Hons ve svých Horských drahách světa píše o dvacetistupňových mrazech, ve kterých se dále stavělo. Známým příběhem je přeprava bubnů s lany z nádraží ve Svobodě nad Úpou – tehdy nebyla jiná možnost, než je k rozestavěné lanovce dovalit. Protože byl na cestě most přes Úpu s malou nosností, lano se přes něj převinulo na jiný buben.

  • Dolní stanice autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24
  • Horní stanice autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24

Dolní stanice lanovky vznikla v centru horského lázeňského městečka, nahoře se vystupovalo severně od Sokolské boudy. Šikmá trasa byla dlouhá 3,2 kilometru a i dnes by to byla nejdelší lanovka v Česku. Na Černé hoře je dodnes průsek v trase staré lanovky, vede jím lyžařský vlek a sjezdovka.

Tři lanovky, dvě trasy

Dvojice kabin vyrobená v České Lípě se s cestujícími rozjela krátce poté, co bylo Československé republice deset let – 31. října 1928. Přes počáteční hospodářské problémy jezdila lanovka beze změn do září 1938, kdy se rázem ocitla v Německu a připadla DRB. V roce 1945 ji prchající okupanti vážně poškodili – zapálili dolní stanici. Přesto se zase rozjela a – byť s vyměněnými kabinami – sloužila až do roku 1980, kdy však už nejstarší československá lanovka zoufale nepostačovala potřebám turistů a lyžařů, kterých v Krkonoších rychle přibývalo.

  • Lanovka Janské Lázně – Černá hora v roce 1948 zdroj: ČTK
  • Dvoulanová kabinková lanovka s kabinkami od Orličanu autor: Jiří Šourek, zdroj: ČTK

O rekonstrukci se uvažovalo déle než deset let, nakonec však vznikla docela nová lanovka – kabinková, která byla kratší a vedla v docela jiné trase. Postavila ji Transporta Chrudim a byla to jedna z jejích posledních drah, současně jediná kabinková v dnešním Česku. Stavba nové lanovky trvala mnohem déle, než tomu bylo u původní dráhy – začala v roce 1976, lanovka se rozjela v roce 1980. V té době se však už jednalo o starou techniku – první dráhu tohoto typu postavila Transporta již v roce 1967 na Slovensku.

Kabinková černohorská lanovka byla dlouhá už jen 2,3 kilometru, v 56 kabinkách od Orličanu Choceň se mohlo svézt až 400 lidí za hodinu – oproti původní kapacitě 120 osob za hodinu to bylo výrazné zlepšení. Cestující za to však zaplatili mimo jiné delší cestou k lanovce. Nová dolní stanice vznikla až na okraji města, téměř kilometr od kolonády. Kabinková lanovka, která byla postavená jako dvoulanová, prošla dvěma rekonstrukcemi, na pohled výraznější byla ta v roce 1992, kdy dostala nové kabinky Swoboda. Krátce poté o lanovku přišly státní dráhy a získala ji soukromá společnost Mega plus, která ji vlastní dodnes.

V roce 2006 dojezdila i tato lanovka a – tentokrát již beze změny trasy a s využitím dosavadních stanic – vznikla již třetí lanovka na Černou horu. Tvůrcem je rakouský Doppelmayr. Osmimístné kabinky zvýšily přepravní kapacitu na 1 485 osob za hodinu, po dvou letech ještě vzrostla až na 1 900 osob.

Duch staré lanovky přežívá ve věži

Původní kabinová lanovka sice zanikla, zůstaly po ní ale dvě památky. Tou nejznámější je podpěra číslo 8, která dnes slouží jako vyhlídka na vrcholu Černé hory. Zůstala také část objektu původní horní stanice, kde je dnes občerstvení.

S původní lanovkou na Černou horu přišly české země o jednu ze dvou tehdejších kabinových lanovek (druhá je na Ještědu) a současně o vůbec nejstarší visutou dráhu v zemi. Mezi veterány patřila i v celoevropském kontextu, například nejstarší dodnes jezdící visuté lanovky jsou podobně staré (predigstuhlská lanovka v Německu i norská Krossobanen vznikly rovněž v roce 1928). Svým zánikem také uvolnila národní pozici nejdelší lanové dráhy, žezlo převzala sedačková dráha na krušnohorskou Komáří vížku, která je dnes současně nejstarší lanovkou dochovanou v původní podobě.

  • Podpěra č. 8 staré lanovky na Černou horu autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24
  • Stará podpěra slouží jako rozhledna autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 14 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 15 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...