Předseda vlády Bohuslav Sobotka před rokem vyzval starosty měst a obcí, aby nečekali na zavedení registru smluv a začali smlouvy, které uzavírají, zveřejňovat sami a dobrovolně. Obávané obtíže to nezpůsobí ani podle starosty Kuřimi Drago Sukalovského, jehož město smlouvy zavěšuje na web už pět let. Celý proces je otázkou několika málo desítek minut.
Příklad Kuřimi. Ve zveřejňování smluv není problém, říká starosta
Parlament schválil zákon o registru smluv loni v listopadu a v platnost vstoupí v polovině letošního roku; stát, kraje, větší obce a další organizace budou mít povinnost zveřejňovat smlouvy v centrálním internetovém registru. Cílem je zajistit větší transparentnost státní správy a samospráv.
Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) ovšem ještě před přijetím zákona o registru vyzval loni v březnu ministry a centrální úřady, ať neprodleně začnou zveřejňovat všechny nové smlouvy nad 50 tisíc korun; k iniciativě by se postupně mohly připojit i kraje a větší města a obce.
Samosprávy se totiž k podobnému kroku mnohdy zdráhaly, argumentovaly byrokratickou záležitostí i tím, že odhalení některých městských smluv může radnici obchodně znevýhodnit. Od poloviny roku je ovšem k publikaci smluv s plněním nad 50 tisíc korun bez DPH zavazuje zákon – a podle starosty Kuřimi Drago Sukalovského (STAN) se není čeho bát.
Zveřejnění smlouvy zabere cirka půl hodiny
Jedenáctitisícové město na jihu Moravy zveřejňuje smlouvy už od roku 2011 a zaměstnanci vše zvládnou během své běžné pracovní činnosti. „Smlouvu připraví ke zveřejnění úředník, který má na starosti její uzavření, následně ji anonymizuje (kvůli ochraně osobních údajů), naskenuje, vyplní hlavičku a odešle informatikům. To bývá činnost na deset až třicet minut. Samotné zveřejnění mají na starost naši informatici, což je desetiminutová záležitost,“ uvedl Sukalovský ve vysílání ČT24.
Radnice ročně uzavírá 110 až 180 smluv a zveřejnilo jich už 1646. Podle starosty kuřimský registr za dvanáct měsíců eviduje kolem sedmi a půl tisíce přístupu, často od firem, které neuspěly ve výběrových řízeních a chtějí zkontrolovat, zda byly podmínky zakázky dodržené. Registr se navíc stal praktickým pomocníkem pro úředníky, kteří díky němu nemusí vyhledávat smlouvy v archivu.
Po zavedení centrálního registru změnu nečeká. „Technické řešení by mělo být takové, že celý postup zveřejňování uděláme jen jednou a rozeslání na všechna místa, kde by smlouvy měly být zveřejněny, bude záležitostí našeho informačního systému,“ prohlásil.