Bez parní lokomotivy se při svých přesunech po republice musí obejít Prezidentský vlak, který připomíná sto let republiky. Kvůli riziku požáru s ním jezdí lokomotivy moderních trakcí a ty historické parní se soupravou prezidentských vozů pouze pózují. Prezidentský vlak nyní přijel do západních Čech, kde pokračuje srpnová část jeho turné.
Prezidentský vlak objede v srpnu Čechy, na páru ale musí zapomenout
Na počátku prázdnin vyrazil Prezidentský vlak na své turné po území bývalého Československa. Nejprve objel Slovensko, poté Moravu. Před koncem července poprvé zastavil v Čechách – na pardubickém nádraží. V srpnu bude objíždět převážně západní a severozápadní část Čech a tuto část cesty nyní zahájil zastávkou v Plzni.
Prezidentský vlak je sestaven ze tří salonních vozů. Nejstarší byl postaven v roce 1909 pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este, po vzniku republiky ale sloužil i jejím prezidentům. „V salonku a přilehlých kupátkách cestovali prezidenti Masaryk, později Beneš i Hácha,“ přiblížil kurátor železniční sbírky Národního technického muzea Adam Horký.
O 21 let novější je vůz Aza 80 známý spíše jako Masarykův salonní vůz. Vznikl u příležitosti osmdesátých narozenin Tomáše Garriguea Masaryka a svým komfortem ohromí i dnes. „Salon rozdělil vůz na pánskou a dámskou část, pánskou část úvodem tvořil prezidentský apartmán,“ ozřejmil uspořádání vagonu správce sbírek Železničního muzea Českých drah František Kaplan.
Třetí prezidentský vůz vznikl v roce 1968 a oproti svým předchůdcům využívá mnoho typizovaných součástí, takže na první pohled ve srovnání se staršími salonními vozy tolik nevyniká. Nejprve ho používal Ludvík Svoboda, později byl k dispozici i jeho nástupci Gustávu Husákovi. Je to jediný prezidentský salonní vůz, do kterého je možné vstoupit, ostatní lze obdivovat pouze zvenku a do interiéru nahlížet okny.
Soupravu doplňuje ještě zrekonstruovaný meziválečný čtyřnápravový osobní vůz přezdívaný „pancéřák“ s expozicí věnovanou prezidentským cestám po Československu i Evropě.
Kdo se přijde na Prezidentský vlak na nádraží Jižní Předměstí podívat, spatří v jeho čele i parní lokomotivu. Stroj z roku 1947, který až do 70. let jezdil napříč Českem s rychlíky a dálkovými osobními vlaky, je ale u soupravy historických vozů jen jako studený exponát. Své schopnosti nemůže parní „Šlechtična“ předvést, protože platí zákaz jízd takových lokomotiv kvůli suchu.
Na Moravě a na Slovensku jezdil Prezidentský vlak nejprve s jednou z posledních parních lokomotiv vyrobených v Československu „Rosničkou“ a poté dokonce se „Zeleným Antonem“. Tento exponát slovenského Železničního muzea je v současnosti jedinou provozuschopnou velkou rychlíkovou lokomotivou s tendrem, která byla vyrobena za první republiky.
Po Čechách se ale musí Prezidentský vlak zatím přesouvat s pomocí elektrických či dieselových lokomotiv. Taková ho převeze i na další zastávku do Plas, kde bude od pátku do neděle. Na Jižním Předměstí bude k vidění ještě ve středu.
- 10.–12. 8.: Plasy
- 13.–14. 8.: Karlovy Vary
- 16.–19. 8.: Lužná u Rakovníka – v Muzeu ČD
- 21.–26. 7.: Chomutov – v železničním depozitáři NTM
- 28. 9.–19. 9.: Praha – areál bývalého depa Masarykovo
- 22. 9.: České Budějovice u příležitosti Dne železnice
- zdroj: NTM