Přejezd v Rájci může být bezpečnější. Překlene ho nadchod

Rájec-Jestřebí – Zrádný železniční přejezd v Rájci-Jestřebí na Blanensku bude možná bezpečnější. Do budoucna by ho mohl překlenout nadchod. Obec už o této možnosti začala jednat se správcem železnice. Hříšníky, kteří na přejezdu zbytečně riskují, zatím policistům pomůže chytat nový online kamerový systém.

Jsou na něm závory, světla i zvuková signalizace. Chodci i řidiči mají daleký rozhled na obě dvě strany. Přesto patří železniční přejezd v Rájci-Jestřebí k těm nejnebezpečnějším v zemi. Na vině je téměř vždy lidský faktor – chodci a řidiči jsou netrpěliví a díky rozhledu mají pocit, že vlak včas uvidí. Přejezdem ale vede hned přes patero kolejí a rychlíky, které stanicí jen projíždí, jedou v místě rychlostí kolem 120 kilometrů v hodině.

Mezinárodního věhlasu se rájeckému přejezdu dostalo poté, kdy svět loni na jaře obletělo video seniora, kterému se nechtělo čekat na zvednutí závor. Když se blížil ke druhé polovině přejezdu, přiřítil se rychlík. Lokomotiva ho zasáhla do boty a muž upadl. Kromě oděrek a zhmožděnin se mu ale nic nestalo a z kolejí odešel po svých. Záběry kuriózní nehody se pak skrz agenturu Reuters dostaly i do velkých zahraničních médií, například do BBC.

Radnice ale o takovou „popularitu“ nestojí a rozhodla se zjistit, zda by přejezd mohl překlenout nadchod. „Situaci začneme řešit už letos. Prvním úkolem je tu otázku vůbec otevřít. Představu ještě úplně nemáme, nyní se řeší otázka technická a finanční. Ale i to, zda by skutečně vyřešil náš problém,“ uvedla starostka Rájce-Jestřebí Romana Synakieviczová (nez.).

Na to naráží i Miroslav Matuš ze Správy železniční dopravní cesty. „Ten přejezd je v podstatě zabezpečen maximálně, jak to dnes umíme. Nadchod je vždycky lepší než jednoúrovňové křížení, ale ani nadchod neovlivní to, že nám skutečně nikdo nebude chodit přes trať,“ myslí si Matuš. Nakonec je tak bezpečí na přejezdu ze všeho nejvíc v rukou chodců a řidičů.

Trestat nedočkavce, kteří nechtějí čekat na zvednutí závor nebo zhasnutí signalizace, teď budou policisté ještě snadněji než dřív. Umožní jim to nový online kamerový systém na přejezdu. „Budeme moci vyhodnotit přestupky daleko rychleji,“ slibuje si blanenský policejní mluvčí Petr Nečesánek.

V České republice je celkem 8 041 železničních přejezdů. Pouze výstražným křížem je označena více než polovina z nich. Závory se světly jako nejbezpečnější prvek naopak chrání jen 1 150 přejezdů.

Co říkají předpisy?

Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd, pokud blikají červená signalizační světla, výstrahu dává přerušovaný zvuk houkačky či zvonku, sklápějí se nebo zvedají závory nebo je-li vidět či slyšet přijíždějící vlak. Ze všech výstražných signálů pak mají přednost světla – a to před závorami i zvukovým signálem. I světla se ale mohou někdy porouchat nebo jsou za prudkého slunce špatně vidět, stoprocentní bezpečnost tak řidiči zajistí hlavně vlastní opatrnost a pozornost. Stejná pravidla platí i pro chodce.

Pokud už řidič udělá chybu a vjede na přejezd, kde uvízne mezi závorami, je podle odborníků nutné nezpanikařit a závor se nezaleknout. Závory jdou lehce zvednout nebo pomalu podjet. Nutné je především přejezd co nejdříve opustit – mezi sklopením závor a průjezdem vlaku bývají jen vteřiny, maximálně desítky vteřin.

Zdroj: SŽDC

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 17 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 18 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...