Plánovanou linku D pražského metra bude řešit Ústavní soud. Město k němu podá stížnost kvůli rozhodnutí soudu, který zrušil změnu územního plánu týkající se projektu. Schválili to zastupitelé. Pražský městský soud změnu zrušil v červenci 2015, loni koncem roku Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města. Město s majiteli pozemků, kteří změnu územního plánu u soudu napadli, jedná o dohodě. Její návrh chce mít do konce týdne.
Praha podá kvůli rozhodnutí soudu o metru D ústavní stížnost
„S těmi, kdo podali návrh na zrušení této změny, vedeme intenzivní jednání,“ řekla primátorčina náměstkyně pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Řešení podle ní město nevidí ve stížnosti, ale v dohodě s majiteli pozemků. Stížnost je jen „předběžnou opatrností“.
Zamítnutá změna územního plánu se týká pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice. Změna tu umožňovala budovat metro na pozemcích do té doby vedených jako územní rezerva.
Soud změnu územního plánu zrušil proto, že magistrátní odbor životního prostředí v dokumentaci opomněl vysvětlit, proč nepožadoval vypracovat posudek SEA (Strategic Environmental Assessment), který posuzuje vliv koncepcí staveb na životní prostředí.
Návrh dohody s majiteli pozemků v Krči město dokončuje, rada by ji mohla projednat příští týden. Vlastníci pozemků by se měli podpisem zavázat k tomu, že dovolí Praze stavět na svých pozemcích metro. Město pak slíbí, že bude spolupracovat na tvorbě studie na zástavbu pozemků, kde majitelé chtějí vybudovat nové budovy.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice, v další fázi zbylé dvě stanice, Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na padesát miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče. Stanice metra A do Motola, které byly otevřené nedávno, vyšly na zhruba dvacet miliard korun.