Praha pravděpodobně začne stavět novou linku metra bez jednotlivých stanic. V Otázkách Václava Moravce to uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO), podle které by rozhodnutí o hloubení tunelu trasy D mělo padnout v horizontu několika týdnů.
Praha míří k novému metru bez stanic, o tunelu chce rozhodnout v řádu týdnů
Metro D má odlehčit lince C, která spojuje centrum s lidnatými sídlišti na jihovýchodě metropole; z centra má proto i tato linka zamířit na jih a směřovat z Pankráce kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice do Písnice. V další fázi mají přibýt zbylé dvě sever stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, čímž by se metro kromě linky C napojilo i na linku A.
Desetikilometrový úsek, který by měly obsluhovat soupravy bez řidiče, vyjde podle odhadů na padesát miliard korun – a pokud se tunely nové modré linky vyhloubí do roku 2022, mohou část nákladů pokrýt evropské fondy. Potíž ovšem způsobují pozemky, na kterých by měly stát výstupy ze stanic. Linka zasáhne do 718 pozemků, 301 z nich je v soukromém vlastnictví a 142 z toho musí Praha vykoupit.
Metro bez stanic? Nejspíš ano, říká Krnáčová
Protože má vedení města obavy, že výkup nestihne, objevila se ve hře možnost postavit metro mezi Pankrácem a Písnicí „bez stanic“ – a povrchové výstupy řešit dodatečně. „Rozhodnutí by mělo padnout v letošním roce za několik týdnů. Budeme o tom (hloubení tunelu bez stanic) diskutovat a nejspíš to rozhodnutí padne tak, že ano,“ oznámila v Otázkách Václava Moravce pražská primátorka Adriana Krnáčová.
Argumentuje tím, že takový postup povede k žádoucímu urychlení výstavby, o které se mluví už od devadesátých let. Ani vize „metra bez stanic“ podle ní není novinka, protože stanice Kolbenova a Hloubětín se na lince B otevíraly také až řadu měsíců poté, co byla žlutá trasa v provozu.
Hlavní město počítá také s výstavbou moderního depa v Písnici, což byl projekt, který odmítal bývalý primátor za občanské demokraty Bohuslav Svoboda. Podle jeho aktuálního vyjádření je to „věc nesprávná“, protože se kvůli tomu bude metro hloubit směrem do centra, namísto toho, aby se stavělo od Pankráce a mohlo dřív spustit aspoň částečný provoz. Varuje i před ekonomickými náklady.
Spolupráce s vlastníky pozemků? Hudeček varuje
Předchůdce Krnáčové v primátorském křesle Tomáš Hudeček pak kritizuje samotnou vizi linky bez zastavení. „Neuměl bych ohlásit, že budu stavět metro, které má jen dvě stanice,“ podotkl. Za logičtější by považoval prioritně realizovat miliardový plán na stavbu nové tramvajové trati na jih města, než investovat padesát miliard do metra, které není na povrchu kvůli pozemkům zabezpečené.
„Pokud se dvacet let pozemky nevykupovaly, pak má tato rada bohužel za úkol dvacetiletou chybu napravit a pozemky vykoupit,“ řekl.
Praha za současného vedení podle primátorky dokázala získat „dva, tři, čtyři pozemky“ a v budoucnu chce jít při plánování výstupů z metra cestou spolupráce se soukromými vlastníky. Před tím ale Hudeček varuje; pokud si bude město pozemky s výstupy ze stanic jen pronajímat, dopravní podnik se podle něj může dostat do potíží – a stát se rukojmím soukromých majitelů.