Poprvé v Česku: Jihočeští školáci se připravují na možný útok ozbrojeného člověka

Projekt má školáky a učitele naučit správně reagovat v případě ohrožení (zdroj: ČT24)

Jihočeští školáci se připravují na možný útok ozbrojeného člověka. Jedná se o první projekt tohoto druhu v Česku. Školy si objednávají speciální kurzy, které vedou experti na bezpečnost. Studenty i učitele ale připravují také policisté a zdravotníci. Přednášky včetně praktických cvičení je mají naučit správně reagovat v případě ohrožení.

„Bezpečnostní riziko útoků ve škole je v našem regionu nízké, ale není nereálné. Považujeme za nutné připravit školy na takovou událost a minimalizovat dopad případného útoku. Projekt jednoznačně ukázal, že prevence tohoto typu by mohla být dobrým základem k nastartování bezpečnosti ve školách,“ uvedl ředitel jihočeské policie Luděk Procházka.

Teoretickou přípravu na tuto situaci absolvovali zástupci více než 50 procent škol na jihu Čech. „V České republice se ataky útočníků na školy vyskytují a tento projekt má pomoci jim umět čelit,“ vysvětluje náměstkyně hejtmana Jihočeského kraje Lucie Kozlová (ANO).

Nejtragičtější byl incident ve Žďáru nad Sázavou z října 2014, kdy po útoku psychicky narušené ženy zemřel žák střední školy Petr Vejvoda.

obrázek
Zdroj: ČT24

Součástí projektu byla také praktická část, při které si zástupci vybraných škol vyzkoušeli postup při vniknutí útočníka do budovy. Pravidla jsou jasná: V případě ohrožení se včas zabarikádovat a útočníka vůbec nevpustit dovnitř. Co nejrychleji pak zavolat policii a do oken vyvěsit informace o počtu přítomných a zraněných.

Reálné ukázky včetně evakuace mají pomoci školákům naučit se reagovat správně i ve stresových situacích. „V případě, že by se po nějaké době do takové situace dostali, tak ví, co mají dělat. Protože už to slyšeli a zažili na vlastní kůži,“ vysvětluje bezpečnostní lektor Stanislav Kazbunda.

Jedním ze studentů, kteří při simulovaném útoku dokázal správně zareagovat, je 16letý Dominik Ticháček. „Oni nás to prakticky naučí, co máme dělat. Takže já jsem dělal to, co nám řekli,“ popisuje průběh kurzu. Sebeobranu se začal učit až na škole, do té doby žádná pravidla ochrany sebe či ostatních neznal.