Kdyby pražskými ulicemi přestalo jezdit pět procent aut, která jsou v nejhorším stavu, byl by vzduch ve městě o polovinu čistší. K takovému zjištění došel výzkum ČVUT, který probíhal přímo v ulicích. Velkou část znečištění mají na svědomí dieselové motory, které jsou ve špatném stavu a zároveň jsou ve vozech s odmontovaným filtrem pevných částic. Pražský magistrát chce výsledky měření využít při jednání se státem. Chtěl by, aby policie na technický stav aut přísněji dohlížela.
Polovina škodlivin vylétává do pražských ulic z výfuků hrstky aut ve špatném stavu, říkají výzkumníci
Podle pražské radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) navázal výzkum v pražských ulicích na odhad Ústředního automotoklubu, podle kterého přispívá ke znečištění vzduchu velké množství aut s odstraněným filtrem pevných částic.
Z měření vyplynulo, že polovina škodlivých emisí vylétává do pražských ulic z výfuků pouhých pěti procent aut, která jsou v nejhorším stavu, a deset procent nejhorších aut vytváří dvě třetiny škodlivin. Měření probíhalo v ulicích metodou, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z Fakulty strojní ČVUT.
„Na kraji silnice jsme rozmístili velice citlivé spektrometry. Pokaždé, když projelo auto, zaznamenali jsme jeho registrační značku a změřili emisní stopu, kterou za sebou zanechalo. (…) V poměrně malém počtu případů se nám podařilo změřit, co auto vyprodukovalo a s jistotou říci ‚ano, toto je z toho konkrétního auta‘. Na základě toho jsme potom prováděli výpočty,“ přiblížil Michal Vojtíšek.
Každé třetí auto mělo od výroby filtr, nyní chybí skoro desetině z nich
Celkem kolem čidel projelo během šesti dnů 25 tisíc automobilů, z toho bylo 98 procent osobních nebo lehkých užitkových. Zatímco však samo měření proběhlo rychle, analýza dat byla zdlouhavá – zabrala půl roku. Výsledky jsou však nyní jasné: Dvě třetiny projíždějících osobních aut měly naftové motory a více než polovina z dieselů byly modely, které byly vyrobeny s filtrem pevných částic. Ukázalo se však, že část z nich (8,7 %) filtr ve skutečnosti buď nemá, nebo je vadný.
Především se ale ukázalo, že auta, která jsou ve špatném technickém stavu, mají závratný vliv na to, jak zkažený je u silnic vzduch. „Kdybychom jedno procento nejhorších vozidel odstranili ze silnice – že bychom řekli ‚prosím, opravte si svůj vůz, nebo ho sešrotujte‘ – rázem se nám sníží emise o desítky procent,“ odhadl Michal Vojtíšek.
Magistrát chce, aby se na filtry zaměřila policie
Vedení města by skutečně chtělo, aby vozidel, která jsou ve špatném stavu, a výrazně proto znečišťují vzduch, ubylo. S výsledky výzkumu chce radní Plamínková oslovit státní orgány. Předpokládá, že by policie mohla využít metodu ČVUT. „Čeká nás další kolečko jednání, ale s tím, že už budeme mít ta přesná čísla,“ uvedla.
Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK dvanáct vozů, z nichž devět neprošlo.