Plzeňský kraj spolu s několika obcemi usiluje o zavedení mýta na dalších silnicích. Chtějí tím udržet mezinárodní kamionovou dopravu na dálnicích. Řidiči nákladních aut si podle vedení kraje často zkracují cestu po silnicích první třídy a zároveň se vyhýbají zpoplatněným úsekům. Prioritou kraje i starostů je zavedení mýta mezi Klatovy a Domažlicemi.
Plzeňský kraj tlačí na zpoplatnění dalších silnic. Nechce, aby se kamiony vyhýbaly mýtu
Až do Klatov musí řidiči mýto platit. Dál ale dojedou bezplatně až do Německa. „Měli jsme větší požadavky, ministerstvo nejdřív zpoplatnilo jen některé silnice, před dvěma lety přibyla ještě ta na Klatovy. To jsme uvítali,“ popisuje krajský radní pro dopravu Pavel Čížek (STAN).
Prioritou je teď proto zpoplatnění hlavního tahu směrem na Domažlice. Plánovaný zpoplatněný úsek z Klatov má končit v Draženově u Domažlic. Tam se totiž silnice napojuje na hlavní tah z Plzně do Německa, kde musí řidiči platit mýtné už čtyři roky.
Ze silnice první třídy teď navíc řidiči kamionů sjíždí do Všerub nedaleko hranic. Obcí jich denně projede kolem tisícovky. Všerubští si tak už řadu let stěžují na hluk a přetíženou dopravu. „Pokud si vezmeme třeba pondělky, tak ty jsou obecně velmi vytížené,“ tvrdí místostarostka obce Martina Pejsarová (nestr. za STAN).
Zpoplatněním chce kraj udržet kamiony na dálnicích. Navíc plánovaný úsek s mýtným navazuje i na stavbu klatovského obchvatu. Jeho první část má být dokončena letos na podzim. „Do města denně najede zhruba čtyřiadvacet tisíc aut, tranzitní doprava je minimálně dvacet procent,“ upozorňuje klatovský místostarosta Václav Chroust (ODS).
Přípravy zpoplatněných úseků jsou ale vázány na novou soutěž o mýto. Ta musí být hotová do roku 2029. Vedle toho by měly přibýt zákazové značky v obcích, kudy teď vede tranzitní cesta po silnicích nižších tříd.