PID integrovala část Mělnicka – ale jenom na kolejích

Praha – Na půli cesty uvázlo slíbené propojení integrovaných dopravních systémů Prahy a Středočeského kraje. Jízdenky z pražské MHD je sice možné používat v části Mělnicka, ale pouze v železniční dopravě. Přímé autobusové linky zůstávají nadále mimo systém Pražské integrované dopravy, jednotné jízdné s pražskými tramvajemi či metrem tak stále nemají.

Tzv. plná integrace – tedy uznávání nejenom předplatních jízdenek Pražské integrované dopravy, ale i jednorázových lístků – platí ode dneška na železničních tratích z Kralup nad Vltavou do Podlešína, Velvar a Neratovic a z Neratovic do Čelákovic. Znamená to zjednodušení cest vlakem v regionu především pro cestující, kteří dojíždějí do Prahy a přestupují například na metro.

Nové tratě v PID (10. 2014)
Zdroj: ČT24

Přestože tak Pražská integrovaná doprava rozšiřuje svoji přítomnost na Mělnicku, k tomu, co měli cestující z regionu slíbené, má nynější rozšíření integrované dopravy daleko. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) letos plánoval začlenění přímých autobusových linek z Mělníka a Neratovic do Prahy. Vzhledem k tomu, kudy vedou trasy a nabídce spojení přitom právě autobusy a nikoli vlaky tvoří páteř spojení Mělník – Praha. Kvůli sporu o konečnou stanici však ROPID oznámil odklad integrace autobusů a nakonec na Mělnicku zapojil pouze část vlaků. „Co se stalo, je pro nás obrovské zklamání, je to škoda,“ řekl již dříve mělnický starosta Ctirad Mikeš.

Středočeský kraj však nadále počítá s propojením svých regionálních linek s PID. Lze ho však očekávat nejdříve v roce 2017. „Základní problém je, že systém, který je v obou místech, není úplně stejný. My například máme žákovské jízdné, Praha ho nemá. V Praze jezdí důchodci nad 70 let zdarma, u nás to není,“ popsal překážky v propojení dopravy středočeský hejtman Miloš Petera.

Pražská integrovaná doprava ve své příměstské části zahrnuje železniční linky S a autobusy linek série 300 a 400. Není na celém středočeském území, má pásmový tarif, jehož centrem je území hlavního města a je vytvořen pro dojíždění do Prahy z okolí. Středočeská integrovaná doprava naproti tomu zahrnuje pouze autobusové linky, má zónový tarif, se kterým lze cestovat po celém regionu, nikoli však linkami PID. Součástí SID není Praha, resp. její MHD, cestující ze středočeských autobusových linek si tak na konečné musí kupovat nové jízdenky. Autobusové linky SID však do Prahy zajíždějí, často jezdí souběžně s pražskými linkami, s nimiž potom soupeří o cestující. Všechny spoje jsou přitom částečně placeny z veřejných rozpočtů.