Pardubice – Pardubický kraj chystá obří železniční projekt za více než pět miliard korun. Hejtmanství chce nejpozději do roku 2020 přilákat na koleje více cestujících. Chystá proto rekonstrukci části koridoru i výstavbu nových regionálních tratí. Na omezení spojů se naopak budou muset připravit obyvatelé kraje cestující do Prahy – v Pardubicích totiž přestanou stavět rychlíky soukromého dopravce Leo Express. A šetřit se bude – poprvé po šesti letech – v Plzni.
Pardubičtí plánují rozvoj železnice, na Plzeňsku se šetří
Na železničním koridoru spojujícím Čechy s Moravou musí vlaky v okolí Chocně snížit rychlost na 80 kilometrů za hodinu. Po renovaci trati by ale měly po kolejích projíždět až 120kilometrovou rychlostí. „Jestli chceme vrátit cestující na železnici, musíme jim nabídnout špičkovou kvalitu,“ míní náměstek pardubického hejtmana Jaromír Dušek (SPOZ).
Peníze chce kraj čerpat z Evropské unie. A plánuje oživit i některé regionální tratě tak, aby železnice mohla lépe konkurovat automobilové dopravě. Rychlejší spojení budou mít třeba lidé cestující z Pardubic do Chrudimi. Krajský úřad dobuduje nepoužívanou trať u Nemošic. „Dopravní cestu, kde se jezdí dvaceti nebo třicetikilometrovou rychlostí, nepovažujeme za konkurenční nabídku silnici,“ argumentuje Dušek. Stavební práce by měly začít v roce 2015, samotný provoz o rok později.
Podle ředitele krajského centra osobní přepravy Českých drah Tomáše Netolického se cesta z Chrudimi do Pardubic díky opravené trati zkrátí až o 11 minut. První ze jmenovaných měst už se na novou trať začalo připravovat – vykoupilo i pozemek pod budoucí železniční zastávkou. „Máme všechno připravené k tomu, abychom mohli zažádat o územní rozhodnutí pro tuto stavbu,“ potvrdil místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček (ČSSD).
Z Moravy do Prahy bez zastavení
Na jisté omezení železniční dopravy se ale Pardubicko musí přece jen připravit. Od neděle už nebudou v krajském městě zastavovat vlaky společnosti Leo Express. Na trase spojující Prahu s Ostravou budou nově obsluhovat pouze stanice na Moravě – z Prahy tak pojedou bez zastavení až do Olomouce.
Jak doufá ředitel firmy Leoš Novotný, rychlejší spojení mezi Prahou a Moravou bude konkurenční výhodou Leo Expressu oproti rychlovlakům Pendolino Českých drah a žlutým vlakům RegioJetu (ty nově zastaví v České Třebové a Zábřehu na Moravě). Podle něj zastávky v Čechách prodlužují cestování vlakem na trase do Prahy až o půl hodiny.
Na Plzeňsku se počet vlaků a autobusů sníží
Změny v dopravě se chystají i v dalších krajích. V tom plzeňském náklady na vlaky a autobusy v posledních šesti letech trvale rostly, letos se je však radní poprvé rozhodli snížit. Na železnici klesne počet najetých kilometrů zhruba o 5,5 procenta, na autobusové dopravě pak plánuje hejtmanství ušetřit dvacet milionů.
Změny v jízdních řádech se dotknou zejména brzkých ranních a také nočních spojů, ve kterých jezdilo jen málo cestujících, nebo už delší dobu jezdily prázdné. Kraj se rovněž snažil odstranit duplicity, kdy z jedné obce ve stejný čas odjížděl vlak i autobus.
ZUBAČKA DO POLSKA BUDE JEZDIT DÁL
Modernější a jednodušší cestování po železnici má v budoucnu nabídnout i vlak z Kořenova do polské Sklářské Poruby. Na prioritách se shodli zástupci Libereckého kraje a Dolnoslezského vojvodství. Trať přes hranice se podařilo po dlouhých desetiletích zprovoznit teprve v roce 2010, přestože na ni úřady musejí doplácet. Díky nově uzavřenému memorandu je však jisté, že bude fungovat i v dalších letech.
Oprava dvanáctikilometrového úseku stála 160 milionů korun. Na provoz Liberecký kraj ročně doplácí další zhruba 3,5 milionu, Poláci přispívají podobnou částkou. Trati se přezdívá „zubačka“ – mezi kolejemi je totiž ozubnicový pás, který pomáhá soupravám zdolávat extrémní stoupání. V Česku druhou takovou nenajdete.