Cestu časem slibuje mobilní aplikace, která rekonstruuje historickou podobu Braunova Betléma u Kuksu. Jde o takzvanou rozšířenou realitu – přímo na místě je možné podívat se, jak památka vypadala v roce 1732, kdy ji sochař stvořil, a také o rovných sto let později. Naskenovaná data zároveň poslouží při opravě, kterou Betlém nutně potřebuje.
Okénko 300 let do minulosti se otevírá u Kuksu. Aplikace ukáže, jak vypadal Braunův Betlém původně
Aplikace ukazuje původní podobu Betléma u Kuksu z 18. století včetně toho, co zaniklo. Již neexistuje například sloup s nebeskou branou a sochou anděla. Alespoň na obrazovkách mobilních telefonů či tabletů však ožívá.
„Pro digitální rekonstrukci Betléma jsme použili všechny dostupné prameny. V baroku se sochy barvily, takže i v aplikaci je betlém barevný,“ řekl Jiří Forejt z firmy More.is.More, která aplikaci na zakázku Královéhradeckého kraje vytvořila.
Celý Betlém i Braunovy sochy v jeho okolí vývojáři naskenovali s přesností 0,2 milimetru. „Památka tak bude zachována pro budoucí generace. Třeba bude možné udělat kopie soch,“ uvedl Forejt.
Kromě historické podoby Betléma u Kuksu je v aplikaci také možné přečíst si informace o minulosti památky, kterou Matyáš Bernard Braun vytesal v lese do pískovce a která je od roku 2001 národní kulturní památkou.
Hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) věří, že aplikace a naskenování zvýší zájem o památku a pomohou její záchraně. Důležitým krokem ke zlepšení stavu objektu je podle něj nedávno vydané stanovisko krajského odboru památkové péče k tomu, jak by se mohlo v lokalitě postupovat. „Mohla by se začít dělat dokumentace k cestám k objektům, k odvodnění lokality či případnému sezonnímu zastřešení soch,“ uvedl hejtman. Příští rok by chtěl začít „dělat reálné kroky“.
Památkáři při údržbě Braunova díla bojují hlavně s přírodními vlivy – a tento boj prohrávají. Podle odborníka na betlémy Leoše Pryšingera zarůstají sochy mechem a příliš nepomáhá ani opakované čištění. „Očistilo se to v letech 2014 a 2015, už to zarůstá,“ podotkl.
Třetí krajská aplikace s rozšířenou realitou
Kraj již nechal podobné aplikace s takzvanou rozšířenou realitou vytvořit pro areál barokního hospitalu v Kuksu a pro archeopark ve Všestarech. Za vývoj aplikace pro Kuks zaplatil milion korun, aplikace pro Všestary a betlém stály po půl milionu korun. Stáhly si je zatím asi tři tisíce lidí.
Vývojáři nyní dokončují i rozšířenou realitu pro zříceninu hradu Potštejn a interiér Kostela svatého Vojtěcha v broumovském klášteře.