Jihlava – Cestující z Vysočiny se nemusí bát, že by nový motorový vůz dodaný loni na podzim zůstal osamocen. Náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek ubezpečil zástupce kraje i cestující, že do konce prázdnin přibude na regionální tratě dalších osm nových motorových vozů Stadler Regioshuttle. Celkem je pro Vysočinu objednáno sedmnáct nových vozidel, poslední bude dodáno k začátku prosince.
Nové vlaky na Vysočinu přijedou později, než se čekalo
Slibem, že začnou další nové motoráky jezdit během prázdnin, uklidnil vedení Kraje Vysočina, které už bylo znepokojeno přetrvávajícím jediným Regioshuttlem v celém regionu. Původně totiž dráhy slibovaly, že další nové vlaky začnou jezdit už na jaře. „Pokud to takto dopadne, jsme s tím spokojeni,“ řekl ke slíbeným termínům dodávek náměstek hejtmana Libor Joukl. Dodal, že podobné pokuty, jako dostaly České dráhy kvůli opožděnému nasazení části nových souprav v Libereckém kraji, by připadaly v úvahu teprve, kdyby nové vlaky na Vysočinu nedorazily do března. V severních Čechách dostaly dráhy kvůli zimním problémům osmimilionový postih.
Na nákup motorových vozů za 898 milionů označených jako řada 841 získaly ČD prostřednictvím kraje evropskou dotaci. Díky tomu budou nízkopodlažní moderní vlaky na Vysočině pevně „zakotveny“, dráhy v dohledné době nebudou moci přesunout je do jiného kraje. Podle náměstka Blažka se však ještě řeší některé záležitosti týkající se tohoto projektu včetně financování.
Svůj první Regioshuttle dostala Vysočina ještě před Libereckým krajem, kam České dráhy objednaly obdobné vozy. Zatímco však na severu Čech už jezdí všech šestnáct nových motoráků, na Vysočině zůstává pouze jediný. Na zprovoznění zbylých mají totiž dráhy mnohem více času – v Libereckém kraji je k urychlenému nasazení nových vlaků nutila vysoutěžená smlouva s krajem, v Kraji Vysočina měly výrazně volnější podmínky.
Kromě Libereckého kraje a Kraje Vysočina se mají již letos dočkat nových souprav cestující i v některých dalších regionech. ČD mají dostat první dodávky motorových jednotek od polského výrobce PESA, jezdit by mohly také první kusy elektrických jednotek od Škody.