Mezi historickou budovou Národního muzea a jeho novou budovou (bývalým Federálním shromážděním) vznikla krátká tramvajová trať. V rámci rekonstrukce prostoru mezi oběma budovami položil dopravní podnik nové koleje. V nejbližších letech však zůstanou izolované, teprve pak by se měly napojit na existující trať, která z Vinohradské odbočuje do Škrétovy ulice. Budou sloužit k obracení historických jízd a při výlukách a čekat na dostavbu plánované trati do nitra Nového Města.
Nové koleje u Národního muzea zatím nikam nepovedou. Napojení dostanou až za tři roky
Stavba tramvajových kolejí ve Vinohradské ulici mezi starou a novou budovou Národního muzea vzbudila pozornost zejména proto, že zatím nemohou mít pokračování – ani na jedné straně.
Alespoň napojení na stávající trať ve Vinohradské dostanou až za tři roky. „Důvodem delšího času přípravy je potřeba koordinace projektu se záměry Institutu plánování a rozvoje v širším okolí muzea a také koordinace se záměry Technické správy komunikací, dochází zde například k zásahu do světelně řízené křižovatky na magistrále,“ zdůvodnila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Dopravní podnik se přesto rozhodl využít toho, že probíhá celková rekonstrukce prostoru u muzea, a úvodní úsek budoucí trati položil s předstihem. Jinak by se musela tato část Vinohradské v dohledné době rozkopat znovu.
Po napojení na stávající trať ve Vinohradské chce dopravní podnik koleje využít například k obracení historických jízd. „Při výlukách zde bude možné mimořádně ukončit s nasazením obousměrných vozů i běžné linky,“ dodala mluvčí.
Koleje ale nevznikly s tím, že by zůstaly pouze manipulační. Jde o torzo plánované trati, která má propojit Vinohradskou ulici s Bolzanovou. Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) by rozhodnutí, kudy povede, mělo padnout již po prázdninách. „Proběhlo veřejné i úřední projednání, teď už je potřeba rozhodnout, kudy trať povede. To chceme udělat, jakmile budeme mít kompletní podklady,“ uvedl.
Trať spojující Vinohradskou a Bolzanovu by měla vést kolem Václavského náměstí, v úvahu připadá trasa Washingtonovou ulicí a napříč Vrchlického sady se zastávkou přímo před odbavovací halou hlavního nádraží. Alternativně by mohla trať park objet, tramvaje by se tedy vrátily do Opletalovy ulice, kudy jezdily v 70. letech a dodnes torzo této tratě zůstává patrné v dlažbě.
Podle třetí varianty by tramvaje do Opletalovy ulice nepřijížděly Washingtonovou, ale projížděly by horní částí Václavského náměstí a do Opletalovy odbočily již odtud. Že by tramvaje zajížděly na Václavské náměstí, odkud zmizely v roce 1980, však dlouhodobě odmítá radnice Prahy 1.