Nové hlavní nádraží lidé ocení, věří náměstek primátora. Demolice haly ale v zadání soutěže nebyla, zdůraznil šéf Klubu Za starou Prahu

15 minut
Náměstek primátora Prahy Hlaváček a předseda Klubu Za starou Prahu Biegel v debatě o přestavbě hlavního nádraží v Praze
Zdroj: ČT24

Plánovanou novou podobu hlavního nádraží v Praze je možné si prohlédnout ve virtuální realitě. Zájemcům to umožnil Institut plánování a rozvoje hlavního města. Studie počítá s úpravou odbavovací haly a revitalizací přilehlého parku. Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) je přesvědčený, že nové nádraží lidé nakonec ocení. Předseda Klubu Za starou Prahu Richard Biegel v Událostech, komentářích uvedl, že se soutěž nepovedla a zkritizoval zvažované zbourání části odbavovací haly.

„Vyhlašovatel, ale i porota od začátku halu vnímali jako hodnotu, v tom není spor. Jde o to, jak s budovou pokračovat dál a s celým tím konceptem – Sherwood, nová odbavovací hala, Fantova budova, a to je ten hlavní problém. Čili jako hodnota se to vnímalo, vyhlášeno to bylo v průběhu trošku z mého pohledu nestandardním způsobem a zapsáno to bylo po vyhlášení soutěže,“ popsal dosavadní průběh Hlaváček.

Část haly má ale podle návrhu zmizet. „Je tady mimořádně kvalitní stavba ze sedmdesátých let. Je to prostě high-tech své doby. Špičková architektura, která se dá rozvíjet, dá se vlastně zapojit do kontextu, dá se jakýmkoliv způsobem při zachování toho prostoru a hlavních rysů jaksi použít jako odrazový můstek k revitalizaci, o které tady hovoříme. A místo toho se toho polovina zbourá. Vůbec tomu nerozumím, jak jsme se mohli dostat tak daleko, když v zadání té soutěže demolice haly vůbec nebyla,“ upozornil Biegel.

Hlaváček ale podotkl, že dialog o rekonstrukci nádraží probíhal. „To téma se u modernistických budov hodně zjednodušuje na to, jestli je úplně zachovat, nebo zbourat. Budovy mají spoustu technických vad. Není to víc než půlka,“ reagoval.

Biegel si i přesto myslí, že se nádraží vytratí. „Vlastně podstatou řešení je mimořádně odvážná konstrukce, čtyřicetimetrová ocelová, která umožňuje vytvořit obrovský volný prostor, který byl bohužel při poslední rekonstrukci trošku zastavěn, a to se dá odstranit. Je to prostě volný prostor, takové náměstí, do kterého se přímo vstupuje z metra. Je to přesně ten středobod, který potřebujeme, pakliže nádraží bude navyšovat kapacitu, což bude taky přesně to, co by tam mělo zůstat. A pojďme to dál rozvíjet,“ popsal.

Hlaváček uvedl, že se hledala cesta, jak propojit město, park, novou odbavovací halu a Fantovu budovu, jak změnit horní patro parkoviště a jak všechna území propojit.

3 minuty
Podobu Hlavního nádraží v Praze je možné si prohlédnout ve virtuální realitě
Zdroj: ČT24

V současnosti se předmětem debat i sporů stala vítězná dřevěná konstrukce. „V českém prostředí těch příkladů jako cizorodých prvků je obrovské množství. Svým způsobem ta Fantova budova s interiérem je toho dokladem,“ zmínil Hlaváček.

„Dřevěné konstrukce se také nebojím, ale myslím si, že je hrozná škoda, že tady vlastně vzniká na úkor historické stavby,“ dodal Biegel.

Hala se nemusí podle památkářů bourat

Problémy parku se podle předsedy Klubu Za starou Prahu dají vyřešit i bez toho, že se hala zbourá. „Udělat ze střechy nahoře něco jiného než parkoviště, to lze. Nikdo nepochybuje o tom, že se musí park nějakým způsobem zkultivovat a mít tam tramvaje. Skvělý nápad. Ale proč proboha, za cenu toho, že zbořím polovinu stavby, která patří k těm nejkvalitnějším, které u nás po roce 1970 vznikly?“ zeptal se Biegel.

Podle Hlaváčka jde o řešení, které se hledalo asi čtyři roky a zároveň se bude projektovat park, na který se nikdy nesáhlo. „Vždycky byly připravené různé návrhy právě i v těch sedmdesátých letech a on je skutečně reziduem toho původního velkého parku, který byl před Fantovou budovou. A paralelně se bude hledat řešení pro halu, která vlastně nejvíc ukazuje propojení mezi novým zastřešeným náměstím a historickou budovou,“ popsal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
16:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 2 hhodinami

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 3 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
09:30Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 7 hhodinami

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
před 14 hhodinami

Většina lidí stráví letní dovolenou v tuzemsku. Táhne pěší turistika

Zhruba šedesát pět procent lidí prožije letošní letní dovolenou v tuzemsku, je to víc než loni. Páry a rodiny s dětmi tvoří asi tři čtvrtiny. Nejčastěji zamíří na jih Čech, jižní Moravu nebo do Středočeského kraje. Podle dat agentury CzechTourism roste zájem o aktivně strávený volný čas. Nejvíce láká pěší turistika, oblíbená je i cyklistika či vodní sporty. Devítidenní dovolená v Česku letos vyjde v průměru na téměř deset tisíc.
před 16 hhodinami

Zájem o dotace a výhodné úvěry na renovace domů roste

Stále více domácností žádá o podporu z programu Oprav dům po babičce nebo o zvýhodněné úvěry. Finanční prostředky nejčastěji využívají na zateplení domů nebo modernizaci topení. Zvýhodněný úvěr už využily téměř dva tisíce domácností. V průměru si půjčují 1,5 milionu korun se splatností devatenáct a půl roku. Zájem o samotné dotace je ještě vyšší. Žadatelé mohou zdarma využít odborné poradenství na 1400 kontaktních místech stavebních spořitelen. Největší zájem o informace i dotace mají lidé z Jihočeského kraje.
včera v 20:56
Načítání...