Nové hlavní nádraží lidé ocení, věří náměstek primátora. Demolice haly ale v zadání soutěže nebyla, zdůraznil šéf Klubu Za starou Prahu

15 minut
Náměstek primátora Prahy Hlaváček a předseda Klubu Za starou Prahu Biegel v debatě o přestavbě hlavního nádraží v Praze
Zdroj: ČT24

Plánovanou novou podobu hlavního nádraží v Praze je možné si prohlédnout ve virtuální realitě. Zájemcům to umožnil Institut plánování a rozvoje hlavního města. Studie počítá s úpravou odbavovací haly a revitalizací přilehlého parku. Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) je přesvědčený, že nové nádraží lidé nakonec ocení. Předseda Klubu Za starou Prahu Richard Biegel v Událostech, komentářích uvedl, že se soutěž nepovedla a zkritizoval zvažované zbourání části odbavovací haly.

„Vyhlašovatel, ale i porota od začátku halu vnímali jako hodnotu, v tom není spor. Jde o to, jak s budovou pokračovat dál a s celým tím konceptem – Sherwood, nová odbavovací hala, Fantova budova, a to je ten hlavní problém. Čili jako hodnota se to vnímalo, vyhlášeno to bylo v průběhu trošku z mého pohledu nestandardním způsobem a zapsáno to bylo po vyhlášení soutěže,“ popsal dosavadní průběh Hlaváček.

Část haly má ale podle návrhu zmizet. „Je tady mimořádně kvalitní stavba ze sedmdesátých let. Je to prostě high-tech své doby. Špičková architektura, která se dá rozvíjet, dá se vlastně zapojit do kontextu, dá se jakýmkoliv způsobem při zachování toho prostoru a hlavních rysů jaksi použít jako odrazový můstek k revitalizaci, o které tady hovoříme. A místo toho se toho polovina zbourá. Vůbec tomu nerozumím, jak jsme se mohli dostat tak daleko, když v zadání té soutěže demolice haly vůbec nebyla,“ upozornil Biegel.

Hlaváček ale podotkl, že dialog o rekonstrukci nádraží probíhal. „To téma se u modernistických budov hodně zjednodušuje na to, jestli je úplně zachovat, nebo zbourat. Budovy mají spoustu technických vad. Není to víc než půlka,“ reagoval.

Biegel si i přesto myslí, že se nádraží vytratí. „Vlastně podstatou řešení je mimořádně odvážná konstrukce, čtyřicetimetrová ocelová, která umožňuje vytvořit obrovský volný prostor, který byl bohužel při poslední rekonstrukci trošku zastavěn, a to se dá odstranit. Je to prostě volný prostor, takové náměstí, do kterého se přímo vstupuje z metra. Je to přesně ten středobod, který potřebujeme, pakliže nádraží bude navyšovat kapacitu, což bude taky přesně to, co by tam mělo zůstat. A pojďme to dál rozvíjet,“ popsal.

Hlaváček uvedl, že se hledala cesta, jak propojit město, park, novou odbavovací halu a Fantovu budovu, jak změnit horní patro parkoviště a jak všechna území propojit.

3 minuty
Podobu Hlavního nádraží v Praze je možné si prohlédnout ve virtuální realitě
Zdroj: ČT24

V současnosti se předmětem debat i sporů stala vítězná dřevěná konstrukce. „V českém prostředí těch příkladů jako cizorodých prvků je obrovské množství. Svým způsobem ta Fantova budova s interiérem je toho dokladem,“ zmínil Hlaváček.

„Dřevěné konstrukce se také nebojím, ale myslím si, že je hrozná škoda, že tady vlastně vzniká na úkor historické stavby,“ dodal Biegel.

Hala se nemusí podle památkářů bourat

Problémy parku se podle předsedy Klubu Za starou Prahu dají vyřešit i bez toho, že se hala zbourá. „Udělat ze střechy nahoře něco jiného než parkoviště, to lze. Nikdo nepochybuje o tom, že se musí park nějakým způsobem zkultivovat a mít tam tramvaje. Skvělý nápad. Ale proč proboha, za cenu toho, že zbořím polovinu stavby, která patří k těm nejkvalitnějším, které u nás po roce 1970 vznikly?“ zeptal se Biegel.

Podle Hlaváčka jde o řešení, které se hledalo asi čtyři roky a zároveň se bude projektovat park, na který se nikdy nesáhlo. „Vždycky byly připravené různé návrhy právě i v těch sedmdesátých letech a on je skutečně reziduem toho původního velkého parku, který byl před Fantovou budovou. A paralelně se bude hledat řešení pro halu, která vlastně nejvíc ukazuje propojení mezi novým zastřešeným náměstím a historickou budovou,“ popsal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 4 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 4 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 5 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 6 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 14 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025
Načítání...