Díla současných českých a středoevropských umělců jsou k vidění v nové galerii v Kroměříži. Sbírka současného umění i galerie nese název Pekelné sáně, podle sochy výtvarníka Karla Nepraše. Opravená bývalá vojenská konírna i všechny vystavené artefakty patří Josefu Maixnerovi. Podnikatel osobně objíždí ateliéry, kde díla do své sbírky vybírá. Část kolekce teď za symbolické vstupné vystavuje.
Nová galerie v bývalé konírně v Kroměříži vystavuje sbírku současného umění Pekelné sáně
Podnikatel, sběratel umění a mecenáš Josef Maixner začal od podlahy. „Je to myslím dvanáct roků, co jsem se pustil do sbírání koberců. Jezdil jsem do Vídně na aukce. A od koberců k výtvarnému umění je strašně blízko,“ vysvětlil.
Aktuálně jeho sbírka čítá přes čtyři stovky uměleckých předmětů. Vystavuje je na různých místech v Kroměříži. Z bývalé vojenské konírny teď pro výstavy současného umění zrekonstruoval galerii. Nazval ji po své umělecké sbírce „Pekelné sáně“.
Možná právě z úcty k tomu, co je na podlaze, pouští lidi do galerie ideálně bosky. Kromě půdy. Ta sice oficiálním výstavním prostorem není, i tam jsou ale díla nainstalovaná a nasvícená a návštěvníky tam na požádání vezme.
- Budova bývalé konírny 3. pěšího císařského pluku pochází z poloviny 19. století. Po roce 1918 došlo k přebudování na zámečnictví Katzer. Od roku 1948 v budově sídlil komunální podnik. Po rozsáhlé rekonstrukci fungují prostory jako galerie současného umění.
- Galerie má tři výstavní prostory, ve kterých se v průběhu roku odehraje dvanáct výstav. Výstavní projekty jsou doplněny pravidelnými přednáškami, prohlídkami sbírky „Pekelné sáně“ a workshopy.
- Zdroj: pekelnesane.cz
Ve vile žije jen umění
Dalším výstavním prostorem je vila z roku 1931, kde žije jen umění. Aby se tam všechno vešlo, musela pryč koupelna i kuchyně. „Nevím, jak by to působilo, umění v kuchyni. Tak já jsem tu vilu vyčistil vyloženě pro umění,“ řekl sběratel.
Umění je na stěnách i na zemi od sklepa až po půdu. V jednom z horních pater jsou právě i Pekelné sáně sochaře Karla Nepraše. Na to, aby sám tvořil, milovník umění není dost zručný. A tak mezi obrazy alespoň cvičí na bicí.