Ministerstvo dopravy chce zrušit nebezpečný železniční přejezd ve Studénce, který je znám zejména kvůli loňské nehodě pendolina a polského kamionu. Na místě má vzniknout podjezd pro osobní auta, kamiony do nedaleké vagónky pak má přivádět nová komunikace, na níž vznikne nový přejezd. V úterý to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). A pracuje se i na novém zabezpečovacím výstražném zařízení.
Nebezpečný přejezd ve Studénce má zaniknout. Na místě by byl podjezd
„Kamiony ze všech stran z dálnice od Brna, do Ostravy a od Frýdku-Místku by měly jezdit do podniků přes původní vagónku. To je ta náhradní trasa. Cyklisté i osobní doprava by jezdili podjezdem pod tratí,“ sdělil starosta Studénky Lumír Šobich (Studeňáci pro Studénku).
Obě investice by měly být připravovány paralelně. Novou komunikaci bude stavět ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury město a podjezd s podchodem pro pěší bude financovat správce železnic, Správa železniční dopravní cesty, uvedl Ťok. Hotovy by podle optimistické varianty mohly být v roce 2019.
Odborníci mezitím testují nové zabezpečovací zařízení, které by řidiče donutilo včas před přejezdem zastavit. Stát má kolem 600 tisíc korun a původně mělo na místě být už v září. Firma Future Product Design ale akci nakonec zrušila. Důvodem bylo chybějící povolení odboru dopravy bílovecké radnice.
:. Testy nového zabezpečovacího zařízení pro Studénku
Testy měly být jen krátkodobé
Původně zástupci Future Product Design chtěli zařízení na místě testovat jen krátkodobě. Na to potřebovali jen výjimku a tu udělenou měli. Pak se ale rozhodli pro dlouhodobé testování, na to už potřebují povolení.
„Zařízení bylo již třikrát krátkodobě testováno a po postupných úpravách po testu ve Studénce bylo ve finálním testu v Moravském Písku prokázáno, že zařízení zastaví 100 procent vozidel před přejezdem, takže se plně osvědčilo. Nyní se bude jednat o zkoušku, zda zařízení obstojí v dlouhodobém testu,“ řekl ředitel.
Dodal, že během krátkých testů zařízení poháněla energie ze solárních panelů. Při dlouhodobém testování bude firma chtít, aby bylo napojeno na veřejné osvětlení. „Instalovat budeme okamžitě, jakmile budou formality vyřízeny, dodal.
Ve Studénce bude zatím zařízení instalováno jenom v jednom směru, uvedl Kranz. Systém dokáže odposlouchávat originální drážní zabezpečení, a pokud uslyší výstražný signál pro přejezd vlaku, zastaví řidiče prostřednictvím klasického tříbarevného semaforu 150 metrů před železničním přejezdem.
Společnost vybrala klasický semafor proto, že na něj řidiči při předchozích testech reagovali lépe a počet lidí, kteří projížděli na červencovou, byl nižší než u střídavě blikajícího výstražného zařízení.
Podle Správy železniční dopravní cesty jde ale o nadbytečný systém. Problém nehody ve Studénce totiž nebyl ten, že by řidič kamionu světelné zařízení neviděl a na přejezd vjel omylem, ale že výstražné zařízení nerespektoval. Zároveň správce dráhy upozornil na nepoužitelnost celého systému, pokud by byla vyřazena z provozu akustická výstraha, doplnil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Loni na přejezdu zemřeli tři lidé
Při nehodě ve Studénce loni 22. července tři cestující zemřeli a dvě desítky lidí utrpěly zranění. Hmotná škoda podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) přesáhla 157 milionů korun. Polského řidiče soud poslal do vězení na 8,5 roku. U soudu se hájil tím, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory.
Nehody, kdy vjedou auta na přejezd i přes blikající signalizační zařízení, nejsou v České republice výjimkou. Letos v květnu Okresní soud ve Frýdku-Místku potrestal podmíněným trestem řidiče polského kamionu, který se loni v prosinci ve Frýdku-Místku srazil s osobním vlakem. P
olák na přejezd vjel na červenou. Při nehodě nebyl nikdo z cestujících ve vlaku zraněn. Loni Okresní soud v Novém Jičíně potrestal pokutou 100 tisíc korun portugalského řidiče kamionu, který vjel na červenou na železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku, prorazil závory a ujel z místa.
Z obecného ohrožení obvinili policisté letos v dubnu řidiče kamionu ze zahraničí, který vjel na železniční přejezd v Moravském Písku na Hodonínsku v době, kdy blikala červená světla signalizačního zařízení. Od srážky s rychlíkem ho dělily vteřiny. Řidič nakonec prorazil závory, nikdo se nezranil.
V srpnu pak na Olomoucku řidič polského kamionu přerazil na frekventovaném přejezdu jednu z železničních závor. Střet s projíždějícím vlakem nenastal, s nákladním vozem řidič včas odjel. Kvůli poškození závory musely vlaky na trati jezdit sníženou rychlostí. Policie případ vyšetřuje jako přestupek, nevylučuje však změnu právní kvalifikace, řekl krajský policejní mluvčí Josef Bednařík.
- Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice.
- Přejezd je navíc široký, protože silnici kříží čtyři koleje.
- Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je proto dlouhá, úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště.
- Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.