Na Václavském náměstí začne v sobotu stavba tramvajové tratě

Pražský dopravní podnik (DPP) začne v sobotu se stavbou tramvajové tratě na Václavském náměstí. Práce potrvají tři roky. Náklady na vybudování zhruba pěti set padesáti metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí vyjdou na 1,24 miliardy korun. Současně s tím podnik opraví koleje ve Vodičkově a Jindřišské ulici, kde tramvaje nepojedou celé léto a vrátí se tam na konci září.

Změnou projde celá horní polovina Václavského náměstí, přibude stromořadí a zvětší se prostor pro pěší na úkor automobilů. V podzemí vznikne retenční nádrž na zachycení dešťové vody. Oprava se uskuteční na základě projektu od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl už v roce 2005.

„Tramvajová trať byla nedílnou součástí Václavského náměstí 96 let. K jejímu zrušení bez náhrady došlo v roce 1980. Prakticky ihned se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zhoršila,“ připomněl technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Výstavba začne tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici. DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Poté vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem nahoru po náměstí. Po jejím dokončení se tramvaje na trať křižující náměstí vrátí.

Současně s tím začnou dělníci u stanice metra C Muzeum opravovat stropní desku stanice. Přitom zaberou část severojižní magistrály, když začnou odstraňovat vozovku, podkladové a izolační vrstvy. Řidiči tudy pojedou dvěma namísto nynějšími třemi jízdními pruhy.

„(Trať) umožní nové trasování linek, které poskytnou rychlá spojení,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Po náměstí v budoucnu pojedou tři tramvajové linky. Jedna z linek přijede od Újezda a Národní třídy, vyjede k soše svatého Václava a bude pokračovat do Vinohradské ulice. Druhá propojí Vršovice s horní částí Václavského náměstí, poté sjede do Jindřišské.

„Třetí je linka číslo 6, která bude mít kratší trasu a na I. P. Pavlova dojede přes Václavské náměstí,“ řekl Martin Šubrt, náměstek ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.

Koňka jezdila na spodním konci náměstí už v roce 1875

Tramvaje byly samozřejmou součástí Václavského náměstí řadu desetiletí, první vozy tehdy ještě koňky se na jeho spodním konci objevily už v září 1875, kdy kolejová doprava zažila v pražských ulicích svou premiéru. Do konce 19. století protnuly koleje náměstí i uprostřed, tedy mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí, a sloužit začala také trať podél náměstí. V dobách největší slávy se pak tramvaje z horního konce Václavského náměstí rozjížděly nejen do Vinohradské ulice, ale i doleva k Hlavnímu nádraží a doprava k náměstí I. P. Pavlova. Do poloviny 80. let minulého století ale většina kolejí zanikla, dnes jezdí tramvaje jen po krátkém úseku uprostřed skrz náměstí.

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví už mnoho let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby náměstí, který už v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Od té doby k zahájení stavby ale uběhly téměř dvě dekády, jen v roce 2018 se vybudoval krátký kolejový úsek mezi Národním muzeem (NM) a budovou někdejšího Federálního shromáždění, stavba souvisela i s rekonstrukcí muzea. Vybudování trati od poloviny Václavského náměstí do Vinohradské ulice schválilo minulé vedení města a v akci pokračuje i magistrátní koalice, jež nastoupila v únoru 2023.

Nová trať se bude od původní lišit

Nová trať se ovšem bude výrazně lišit od podoby, jakou znali Pražané do prosince 1980, kdy tramvaje podél náměstí vyjely naposledy. Tehdy koleje vedly uprostřed Václavského náměstí a těsně objížděly pomník svatého Václava, zatímco nyní stavbaři položí trať podél chodníků na okraji náměstí a koleje se k sobě přiblíží až nad pomníkem u křížení s magistrálou, odkud tramvaje zamíří podél severní části historické budovy Národního muzea a dále do Vinohradské ulice. Poprvé v historii pak budou moci tramvaje projet na Vinohrady od Jindřišské nebo Vodičkovy ulice. V minulosti se tratě uprostřed náměstí vždy jen kolmo protínaly.

Místo původní trati podél náměstí, která vznikla ještě jako koňka v květnu 1884 a dosloužila po otevření druhého úseku trasy A pražského metra (mezi stanicemi Náměstí Míru a Želivského), měli podle představ z konce 70. let cestující používat právě podzemní dráhu. Brzy se ale ukázalo, že pro cesty na kratší vzdálenosti není metro s hluboko umístěnými stanicemi příliš vhodné, navíc zmizelo jedno z alternativních tramvajových spojení na Vinohrady. Dnes musejí linky, směřující tam ze středu Prahy, projíždět buď přes Karlovo náměstí a Ječnou ulici, nebo využít cestu přes Žižkov. A ty jsou – nejen v případě havárie a odklonů – velmi často ucpané.

Výstavba metra předznamenala konec tratě

Těžkou ránu tramvajovému provozu na náměstí zasadila výstavba metra, komplikace ale přinesla už výstavba podchodu uprostřed náměstí v letech 1967 až 1968 (až po letech se stal východním vestibulem stanice Můstek metra A). V dalším období trpěla tramvajová doprava mnoha překládkami a odstávkami kvůli výstavbě metra. Tramvaje tehdy musely nad stavební jámou jezdit po mostních provizoriích, omezení (a nakonec konec trati směrem k Hlavnímu nádraží) přinesla stavba stanice Muzeum na „céčku“ na začátku 70. let nebo v druhé polovině téže dekády výstavba trasy A na spodním konci Václavského náměstí.

Poslední cestující svezla podél náměstí v pět hodin ráno 13. prosince 1980 souprava linky 29, která projela směrem k Můstku. Poté ještě trasu projel tramvajový sněžný pluh číslo 4225, a ten tramvajový provoz podél někdejšího Koňského trhu ukončil zcela. Krátce poté zmizely troleje u budovy Národního muzea. Tramvajové koleje uprostřed náměstí rezivěly dva roky v zemi, než byly během února až dubna 1982 zlikvidovány. Jejich část se ale našla v zemi ve středu náměstí ještě o 32 let později. V červenci 1985 – necelého půl roku před otevřením trasy B metra – pak byla tramvajová doprava zastavena také v ulicích Na Příkopě a 28. října i spodní části náměstí, kde vznikla pěší zóna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
13:03Aktualizovánopřed 59 mminutami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
13:22Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 3 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 6 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 9 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 11 hhodinami

Pokuta za jízdu načerno by mohla stoupnout až na dva a půl tisíce

Černým pasažérům může hrozit pokuta až ve výši dva a půl tisíce korun. Její novou maximální výši umožňuje novela zákona o silničním provozu, kterou schválil ve středu senát. Nyní čeká na podpis prezidenta. Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky by nový strop přirážky mohly dopravní podniky zohlednit od července. Sdružení dopravních podniků (SDP) změny vítá, velká města v Česku podle něj o zvýšení horního limitu pokuty uvažují.
před 18 hhodinami

Dezinfekce kvůli prevenci slintavky už vyšla na 4,5 milionu

Mimořádné výdaje za dezinfekci nákladních aut na hranicích už jsou v milionech korun. Státní veterinární správa (SVS) jí nakoupila zatím zhruba za čtyři a půl milionu. Opatření má zamezit rozšíření slintavky a kulhavky do tuzemských chovů. Onemocnění zatím testy v Česku nepotvrdily. Negativních bylo přes 130 vzorků mléka. Veterináři ho odebírají dvakrát týdně z vybraných jihomoravských chovů.
před 19 hhodinami
Načítání...