Ústí nad Labem - Někteří starostové v Ústeckém kraji se bouří proti tomu, že do jejich obcí přestanou v prosinci jezdit osobní vlaky. Podle krajského úřadu, který vlaky dotuje, jsou totiž příliš drahé a jezdí jimi málo lidí. Vlakové spoje by měly nahradit autobusy.
Na ústecku zuří boj o vlakové spoje
Prázdná nádraží a zarostlé koleje. Tak to bude během několika měsíců vypadat v mnoha obcích v Ústeckém kraji. Krajský úřad přestane úplně platit vlaky na pěti tratích. Část starostů ale říká, že úředníci rozhodli od kancelářského stolu a jich se na názor nikdo neptal. Jiří Štěrba (SNK ED), starosta Libouchce: „Oni nás postavili před hotovou věc, že takhle to bude.” Jaroslav Doubrava (KSČM), starosta Telnice: „Nám naservíroval krajský úřad to, že jaksi kousněte se do pozadí, věc už je rozhodnutá a my jezdit přestaneme.”
„Já myslím, že v byznysu platí, že kdo platí, ten rozhoduje,” tvrdí Milan Franc (ODS), radní Ústeckého kraje pro dopravu a k tomu dodává, že je tam nízká frekvence cestujících, cestující veřejnost je dnes pohodlná, vybírá si. Důvod, proč přestanou jezdit desítky spojů, je podle kraje jediný – peníze. Podle krajského úřadu jsou vlaky příliš drahé a využívá je málo lidí. Starostové ale oponují – vlaky jsou pro naše obce nepostradatelné.
„Turisti, školáci, lidi jimi jezdí do práce, všechny tři argumenty jsou tady na místě,” říká Jiří Motyčka (ČSSD), radní města Krupka. České dráhy tvrdí, že samy regionální vlaky provozovat nemohou právě proto, že jsou prodělečné. Místo vlaků chce kraj dotovat víc autobusů. Podle Milana France je to v této situaci pro Ústecký kraj levnější.
Jiří Kolář, náměstek ředitele pro osobní dopravu (České dráhy) vysvětluje, že pokud kraj nedá objednávku na regionální spoje, tak České dráhy tyto spoje jezdit nebudou. Mimo to musí krajský úřad vyřešit i souběhy, tedy to, že na desítkách míst dotuje autobusy, vlaky, případně i tramvaje. Souběhy totiž odporují normám Evropské unie. Vlaky dotované krajem vyjedou na pěti tratích naposledy začátkem prosince.