Policie řešila na pražském Letišti Václava Havla spory mezi taxikáři a řidiči společnosti Uber. Před budovou letiště se odpoledne sešlo zhruba 50 taxikářů, kteří na přijíždějící auta konkurence lepili nálepky s nápisem „nelegální transport“. Podle mluvčí cizinecké policie se situace obešla bez vážných incidentů, nikoho policisté nemuseli předvést na služebnu.
Na letišti se střetli taxikáři s řidiči Uberu, auta jim polepili nápisy „nelegální transport“
„Zajišťovali jsme veřejný pořádek, aby nikdo nikoho nenapadal a aby auta mohla na letiště přijíždět a odjíždět. Nikdo nikomu neublížil,“ popsala situaci mluvčí cizinecké policie Kateřina Rendlová. Policie podle ní na akci pohlíží tak, že taxikáři chtějí v médiích zviditelnit svoje názory proti službě Uber.
Dodala, že nenastaly žádné fyzické konflikty a taxikáři se projevovali spíše verbálně. U několika lidí si policisté také opsali údaje o jejich totožnosti. Taxikáři by v dalším protestu mohli pokračovat v pondělí. Podle vyjádření některých z nich ale na jiném místě než na letišti.
Taxikáři tvrdí, že řidiči konkurenční společnosti porušují zákony. Vadí jim zejména to, že za Uber jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Často nemají vozidla ani označená názvem provozovatele a svítilnou s nápisem. Policejní mluvčí upozornila, že není věcí policie, aby řešila, zda někdo jezdí za společnost Uber, či nikoliv.
Před letištní halou se protestovalo už ve čtvrtek. Skupina taxikářů tam napadla řidiče Uberu – nejdřív slovně, pak mu jeden z mužů rozbil čelní sklo auta. Když se řidič snažil odjet, při couvání najel do taxikáře, který mu pak z auta vzal mobilní telefon. Útočníka už policisté obvinili z poškozování cizí věci.
Podle svědků taxikáři napadli i další řidiče a vyhrožovali, že v tom budou pokračovat. Policie proto před terminály posílila hlídky. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) násilí odsoudila, zároveň ale vyjádřila pro nespokojenost taxikářů pochopení. Podle ní jsou vystaveni nerovným podmínkám.
Nejsme taxislužba, tvrdí Uber
Služba Uber funguje podobně jako taxi. Lidé si přepravu objednávají přes aplikaci v mobilním telefonu, řidič je odveze na požadovanou adresu. Klient pak zaplatí nejen za ujeté kilometry, ale i za čas strávený ve voze. Řidiči společnosti jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci. Vydělávají si jízdou ve vlastním autě.
Uber tvrdí, že není taxislužba, ale nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky. „Nechtějí být taxikáři. Využívají aplikaci ve svém volném čase, pro obě služby by měla platit jiná pravidla,“ řekla v srpnu mluvčí Uberu Miroslava Jozová.
Teorii Uberu však už dříve zpochybnilo ministerstvo dopravy nebo pražský magistrát. Podle úřadů pro vozy Uberu platí podobně jako pro jiná vozidla taxi povinnost jezdit s viditelným označením taxi a úředně schváleným taxametrem.
„Ať si budeme o sdílené ekonomice říkat cokoliv, tak jestli za úplatu převezu někoho z místa A do místa B, tak to taxislužba vždycky je. Nemám nic proti sdílené ekonomice, nic proti Uberu, ale měli bychom mít pro všechny rovné podmínky,“ prohlásil v srpnu ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).
Společnost Uber v první polovině letošního roku v hlavním městě přepravila o 340 procent více lidí než ve stejném období loni, konkrétní počet uskutečněných jízd nechce sdělit. Uber v Česku působí tři roky, nyní ale pouze v Praze. Původně fungoval i v Brně, kvůli soudům však přerušil činnost. Spory má firma i s pražským magistrátem, podle něhož řidiči Uber porušují zákon.
- Společnost Uber založili Travis Kalanick a Garrett Camp v roce 2009 v USA, původní název byl UberCab. Aplikace vznikla následující rok.
- Zákazníci si vůz objednávají pomocí aplikace. Cenu jízdného je možné předem odhadnout na základě zadané trasy, jízdné se automaticky strhne ze zadané platební karty. Uživatelé mohou po jízdě hodnotit řidiče, ale i naopak – řidiči mohou hodnotit cestující.
- Uber působí ve více než 600 městech. V řadě z nich proti němu proběhly rozsáhlé protesty, v některých zemích či městech byla služba úplně zakázána.
- Od roku 2012 se společnost rozšiřuje do dalších zemí. V Praze začala fungovat v roce 2014, v Brně v roce 2017. V obou městech čelí kritice ze strany klasických taxislužeb, v Brně soud v červenci 2017 službu zakázal.