Brno – Řada měst vychází vstříc novému trendu ve stavbě cyklostezek. Tentokrát je nebudují primárně pro sport, ale na cestování do práce nebo do školy. Stále více lidí totiž na cestě do zaměstnání mění auta za kola. Obce chtějí cyklisty dostat z frekventovaných silnic a předejít tak případným nehodám. Zástupci neziskových organizací říkají – zásadní je přístup místní samosprávy.
Na kole do práce? Na jižní Moravě vznikají nové cyklostezky
Bezpečně se do práce na kole už za pár měsíců dostanou například obyvatelé Lužic na Hodonínsku. V obci jezdí na kole doslova každý. Za nákupy, do práce či do školy do blízkého Hodonína ale musí překonat tříkilometrový úsek po hlavním tahu mezi obcemi. Za poslední roky si už provoz na silnici vyžádal dvě smrtelné nehody cyklistů.
Situaci má změnit budovaná cyklostezka, která vznikne v poli, jen pár metrů od stávající silnice. „Hlavní účel cyklostezky je bezpečně přepravit cyklisty denně dojíždějící do zaměstnání. Je tady průmyslová zóna, kde pracuje minimálně 500 lidí,“ popsala manažerka Mikroregionu Hodonínsko Patricie Juráňová. Projekt za 16 milionů korun by měl být cyklistům k dispozici v polovině října.
To obyvatelé Rousínova tak dlouho čekat nemusí. Po cyklostezce, která spojuje centrum obce s místní základní školou, se žáci svezou už za pár dní.
Většina měst zaostává
Ochota budovat cyklostezky, po kterých by lidé mohli jezdit do práce na kole, je ale podle zástupců neziskových organizací různá. „Většina měst výrazně zaostává za západní Evropou. Brno je pozadu hlavně vzhledem ke své velikosti, chybí tu ucelená síť stezek. Ty, které tu máme, jsou spíš separované,“ řekl brněnský manažer projektu Do práce na kole Jiří Jedlička.
Vedení Brna se výtkám cyklistů brání. Podle mluvčího magistrátu Pavla Žáry Brno cyklistiku ve městě podporuje, a to i finančně. „V loňském roce vzniklo ve městě několik kilometrů cyklopruhů, letos by měla být hotová další stezka Renneská – Kšírova,“ uvedl Žára. Největším problémem jsou podle magistrátu majetkoprávní vztahy. Právě složité výkupy pozemků na trasách vytyčených cyklostezek jejich budování protahují.
Ve všední den projede nejfrekventovanějšími brněnskými cyklostezkami kolem řek Svratky a Svitavy až 1 700 kol, o víkendu se provoz ještě zdvojnásobí. Cyklisté se navíc o stezku dělí rovnoměrně s bruslaři. Brněnské komunikace cyklisty sčítají každé dva roky. Podle statistik milovníků kol v krajském městě stále přibývá, a to i těch, kteří ho nevyužívají jen k rekreaci. „Zaznamenali jsme velký nárůst v dopoledních a ranních hodinách, což vypovídá o tom, že lidé používají kolo jako dopravní prostředek na cestu do práce,“ uvedla před časem mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.
„Problémem je samozřejmě i nedostatek financí, ale rozhodující je i neochota vedení města a úředníků přistupovat k řešení ve prospěch cyklistů. Některá opatření nejsou tak drahá, je to otázka vůle. V Brně bohužel radnice stále spíš ustupuje tlaku narůstající automobilové dopravy,“ myslí si Jedlička. Podle něj je ale potřeba, aby byla ochota i na straně zaměstnavatelů. „Musí být vytvořeny podmínky, aby bylo kam kola uložit, případně kde se převléct a osprchovat. Na západě některé firmy dokonce přispívají na to, že zaměstnanci jezdí do práce na kole,“ uzavřel Jedlička.
Brnem na kole
Brno začalo cíleně budovat cyklotrasy už v roce 1992, kdy byl vyznačen první úsek mezi Komínem a bystrckým přístavištěm. Aby se předešlo chaotické výstavbě navzájem nepropojených úseků, byla zpracována studie cyklistických tras po celém městě, záměr se následně stal součástí územního plánu Brna.
V současnosti v Brně existuje 5 základních městských cyklostezek – dvě trasy vedou podél řek Svratky a Svitavy, doplňují je stezky Studentská, Starobrněnská a Průmyslová. Takzvané doplňkové trasy pak páteřní stezky propojují.
Podle zástupců neziskových organizací, které se věnují propagaci cyklistiky v Brně, však stezky ve městě stále netvoří ucelenou síť, jež by nabízela lidem na kole bezpečné a bezproblémové cestování po městě.
Nejpodrobnější brněnskou cyklomapu nabízí občanské sdružení Brno na kole. Interaktivní mapa Brna vznikla na základě zkušeností a doporučení cyklistů, kteří po městě pravidelně jezdí a kromě vyznačených stezek a cyklopruhů obsahuje i doporučené trasy.
Další mapu, která je k dispozici v tištěné verzi, nechal zpracovat magistrát. Mapa je zdarma k vyzvednutí v informačních stáncích města Brna na ulici Radnická, Mečová a Joštova.