Na jednokolejce se potkaly dva vlaky, naštěstí včas zastavily

Havlíčkův Brod – Situace, která začala podobně jako vůbec nejhorší nehoda na české železnici nebo tragická havárie tramvají v Ostravě, skončila na trati z Havlíčkova Brodu do Humpolce naštěstí dobře. Na jednokolejné trati se sjely dva vlaky, když strojvedoucí jednoho z nich nepočkal ve stanici na povolení k odjezdu za druhým, zpožděným. Vlaky se ale setkaly v přehledném úseku a oba včas zastavily. Podle Drážní inspekce zřejmě pochybil strojvedoucí, k příčinám ovšem mohou přibýt i úsporná opatření na železnici. Již loni inspektoři kritizovali rušení výpravčích, kteří přímo na nástupištích dohlížejí na správné odjezdy vlaků.

Mimořádná událost se stala v úterý odpoledne mezi nádražími Lípa a Herálec na havlíčkobrodsko-humpolecké trati. V Lípě měl motorový osobní vlak odjet za nákladním vlakem, který však měl zpoždění. Strojvedoucí osobního vlaku odjel bez vědomí dispečera. „Měl ve stanici zavolat dispečerovi, požádat o povolení odjezdu a počkat na jeho pokyn. Bez něj nemůže ze stanice odjet,“ upozornil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Jízda dvou vlaků v jednom úseku nakonec neskončila tragicky. „Díky tomu, že se vlaky potkaly na rovném a přehledném úseku, stačil strojvůdce osobního vlaku normálním provozním brzděním bez problémů zastavit,“ uvedl mluvčí Drápal.

Drážní inspekce mimořádnou událost na humpolecké lokálce vyšetřuje, zatím však pouze předběžně konstatovala, že pravděpodobně došlo k selhání strojvedoucího, který bez povolení odjel z Lípy. Hledání konkrétních příčin inspektorům zabere několik měsíců až půl roku. „Musí se zjišťovat soukromé věci toho člověka: Zda vše doma funguje, zda měl před směnou řádný odpočinek, zda se soustředil na výkon práce a když se nesoustředil, tak proč,“ shrnul Martin Drápal.

Okolnost, která k incidentu podle inspekce mohla přispět, ovšem souvisí s úsporami na dráze. Drážní inspekce již několikrát kritizovala například rušení výpravčích (o výsledku šetření sjetí vlaků u pražského hlavního nádraží čtěte zde), resp. jejich přesouvání z nástupišť do kanceláří, odkud dopravu řídí dálkově. „Součinnost výpravčího, strojvedoucího a obsluhy vlaku při výpravě a odjezdu vlaku je bezpečnostním prvkem výrazně zabraňujícím selhání lidského činitele,“ upozornili inspektoři s tím, že výpravčího stojícího u vlaku SŽDC nenahradila žádným technickým bezpečnostním opatřením, pouze přenesla odpovědnost na strojvedoucí. V motorovém voze 841.004, který bez vědomí dispečera odjel z Lípy, navíc nebyl ani průvodčí, který na trati do Humpolce nejezdí.

Podle Martina Drápala železničáři o návratu výpravčích na nástupiště skutečně začali uvažovat. „Správa železniční dopravní cesty je tomu nakloněna, je možné, že bude v některých místech vracet výpravčí s červenou čepicí, kteří budou vypravovat vlaky přímo na nástupištích,“ podotkl. Že jsou potřeba, prokázal především rostoucí počet jízd proti návěsti stůj – jen loni se taková událost stala 25krát, byť díky dodatečnému zabezpečení nedošlo k žádné vážné nehodě. Kromě výpravčích plánuje SŽDC také rozšířit zabezpečovací systém, který dokáže rozjetý vlak po projetí stůj sám zastavit.

Bez povolení proti jinému vlaku – nejhorší nehody na kolejích

Ačkoli se na Havlíčkobrodsku nakonec nikomu nic nestalo, okolnosti incidentu připomněly několik obzvlášť tragických nehod. Stejně začala i historicky nejhorší havárie české železnice v roce 1960 u Stéblové. Tehdy strojvedoucí osobního vlaku do Pardubic ve Stéblové nepočkal, než přijede zpožděný osobní vlak do Hradce Králové, a vyjel proti němu. Výpravčí byl v době, kdy vlak odjel, v kanceláři, a už se mu nepodařilo zastavit ho. Nepomohlo ani odjezdové návěstidlo zakazující jízdu. Za špatné viditelnosti se potom obě soupravy – jedna s parní lokomotivou, druhá v čele s motorovým vozem – čelně srazily. Při nárazu a následném požáru zemřelo 118 lidí.

Lidé umírali za podobných okolností také v nedávné minulosti. V roce 2008 při srážce dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě zahynuli dva lidé. Zabezpečení zde tehdy bylo velmi jednoduché – řidiči si předávali kolíky. Řidič jedné z tramvají však na předepsané křižování nepočkal. V minulém desetiletí to byla druhá nejhorší drážní nehoda – hned po srážce vlaku se spadlým mostem ve Studénce.

5 minut
Martin Drápal o mimořádné události na Havlíčkobrodsku
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Minutu po minutě„Třicet šest let svobody.“ Česko si připomíná události 17. listopadu

Po celém Česku si lidé od rána připomínají sametovou revoluci, která ukončila čtyři dekády komunistické diktatury a přivedla zemi k demokracii. Před 36 lety, dne 17. listopadu 1989, ji odstartovalo brutální potlačení pietního průvodu k uctění památky Jana Opletala, zavražděného nacisty v roce 1939. Řada organizací připravila pietní akce, debaty, přednášky, průvody či koncerty.
06:51Aktualizovánopřed 23 mminutami

Řečníci při pietě u Hlávkovy koleje vyzdvihovali důležitost vzdělání

Řečníci při pietním shromáždění u Hlávkovy koleje v Praze vyzdvihovali význam vzdělání, přičemž poukazovali na to, že vzdělaní lidé nepodléhají dezinformacím a jsou schopni kritického myšlení i vedení dialogu. Akce se zúčastnil i předseda hnutí SPD a Poslanecké sněmovny Tomio Okamura, jenž před novináři mluvil o tom, že se v tuzemsku podle něj omezuje svoboda.
11:39Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Povinné menstruační potřeby některé školy nabízí už od září, jinde mají obavy

Nejasné ceny od dodavatelů nebo obavy ze znečištěných toalet teď řeší ředitelé některých škol, které se připravují na novou povinnost zajistit na toaletách od ledna 2026 základní menstruační potřeby. Část škol novinku nicméně zavedla už od září. Peníze navíc na to nedostaly, někde ale pomohlo město nebo sponzoři.
před 5 hhodinami

Horská střediska se mění, přestavuje se i část zchátralých bud

Velká část tuzemských horských středisek prochází proměnou. Apartmány přibývají třeba v Peci pod Sněžkou, podhorská obec Čeladná v Beskydech se stala významným turistickým centrem. Proměnami v průběhu let procházela i Labská bouda v Krkonoších, která slavila o víkendu půlstoletí. V některých oblastech se zase přestavují i některé nepoužívané a zchátralé horské boudy. Místní podnikatelé se připravují na nadcházející lyžařskou sezonu, ceny skipasů zvyšují podle Asociace horských středisek zhruba dvě třetiny areálů.
před 7 hhodinami

V chovu kachen na jihu Čech je další ohnisko ptačí chřipky

V komerčním chovu kachen společnosti Blatenská ryba v Blatné na Strakonicku v neděli veterináři potvrdili další ohnisko ptačí chřipky. Ministr zemědělství v demisi Marek Výborný (KDU-ČSL) informoval, že kvůli nákaze tam bude utraceno dva a půl tisíce vykrmených kachen. Likvidace by mohla začít ve středu. Letos byla v Česku potvrzena ptačí chřipka i s Blatnou dosud v pěti komerčních chovech, z toho ve čtyřech tento týden.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánovčera v 14:17

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
včera v 13:15

Na hejtmana Karlovarského kraje navrhl klub ANO Kubise

Hejtmanem Karlovarského kraje se po Janě Mračkové Vildumetzové (ANO), která odstoupila, stane Petr Kubis (ANO). Složí funkci starosty Sokolova. Na novém hejtmanovi se dohodl klub ANO v zastupitelstvu Karlovarského kraje, definitivně schválen by měl být v prosinci. Novou radní se stane Michala Málková (ANO), starostka Pramenů na Chebsku.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025
Načítání...