Na jednokolejce se potkaly dva vlaky, naštěstí včas zastavily

Havlíčkův Brod – Situace, která začala podobně jako vůbec nejhorší nehoda na české železnici nebo tragická havárie tramvají v Ostravě, skončila na trati z Havlíčkova Brodu do Humpolce naštěstí dobře. Na jednokolejné trati se sjely dva vlaky, když strojvedoucí jednoho z nich nepočkal ve stanici na povolení k odjezdu za druhým, zpožděným. Vlaky se ale setkaly v přehledném úseku a oba včas zastavily. Podle Drážní inspekce zřejmě pochybil strojvedoucí, k příčinám ovšem mohou přibýt i úsporná opatření na železnici. Již loni inspektoři kritizovali rušení výpravčích, kteří přímo na nástupištích dohlížejí na správné odjezdy vlaků.

Mimořádná událost se stala v úterý odpoledne mezi nádražími Lípa a Herálec na havlíčkobrodsko-humpolecké trati. V Lípě měl motorový osobní vlak odjet za nákladním vlakem, který však měl zpoždění. Strojvedoucí osobního vlaku odjel bez vědomí dispečera. „Měl ve stanici zavolat dispečerovi, požádat o povolení odjezdu a počkat na jeho pokyn. Bez něj nemůže ze stanice odjet,“ upozornil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Jízda dvou vlaků v jednom úseku nakonec neskončila tragicky. „Díky tomu, že se vlaky potkaly na rovném a přehledném úseku, stačil strojvůdce osobního vlaku normálním provozním brzděním bez problémů zastavit,“ uvedl mluvčí Drápal.

Drážní inspekce mimořádnou událost na humpolecké lokálce vyšetřuje, zatím však pouze předběžně konstatovala, že pravděpodobně došlo k selhání strojvedoucího, který bez povolení odjel z Lípy. Hledání konkrétních příčin inspektorům zabere několik měsíců až půl roku. „Musí se zjišťovat soukromé věci toho člověka: Zda vše doma funguje, zda měl před směnou řádný odpočinek, zda se soustředil na výkon práce a když se nesoustředil, tak proč,“ shrnul Martin Drápal.

Okolnost, která k incidentu podle inspekce mohla přispět, ovšem souvisí s úsporami na dráze. Drážní inspekce již několikrát kritizovala například rušení výpravčích (o výsledku šetření sjetí vlaků u pražského hlavního nádraží čtěte zde), resp. jejich přesouvání z nástupišť do kanceláří, odkud dopravu řídí dálkově. „Součinnost výpravčího, strojvedoucího a obsluhy vlaku při výpravě a odjezdu vlaku je bezpečnostním prvkem výrazně zabraňujícím selhání lidského činitele,“ upozornili inspektoři s tím, že výpravčího stojícího u vlaku SŽDC nenahradila žádným technickým bezpečnostním opatřením, pouze přenesla odpovědnost na strojvedoucí. V motorovém voze 841.004, který bez vědomí dispečera odjel z Lípy, navíc nebyl ani průvodčí, který na trati do Humpolce nejezdí.

Podle Martina Drápala železničáři o návratu výpravčích na nástupiště skutečně začali uvažovat. „Správa železniční dopravní cesty je tomu nakloněna, je možné, že bude v některých místech vracet výpravčí s červenou čepicí, kteří budou vypravovat vlaky přímo na nástupištích,“ podotkl. Že jsou potřeba, prokázal především rostoucí počet jízd proti návěsti stůj – jen loni se taková událost stala 25krát, byť díky dodatečnému zabezpečení nedošlo k žádné vážné nehodě. Kromě výpravčích plánuje SŽDC také rozšířit zabezpečovací systém, který dokáže rozjetý vlak po projetí stůj sám zastavit.

Bez povolení proti jinému vlaku – nejhorší nehody na kolejích

Ačkoli se na Havlíčkobrodsku nakonec nikomu nic nestalo, okolnosti incidentu připomněly několik obzvlášť tragických nehod. Stejně začala i historicky nejhorší havárie české železnice v roce 1960 u Stéblové. Tehdy strojvedoucí osobního vlaku do Pardubic ve Stéblové nepočkal, než přijede zpožděný osobní vlak do Hradce Králové, a vyjel proti němu. Výpravčí byl v době, kdy vlak odjel, v kanceláři, a už se mu nepodařilo zastavit ho. Nepomohlo ani odjezdové návěstidlo zakazující jízdu. Za špatné viditelnosti se potom obě soupravy – jedna s parní lokomotivou, druhá v čele s motorovým vozem – čelně srazily. Při nárazu a následném požáru zemřelo 118 lidí.

Lidé umírali za podobných okolností také v nedávné minulosti. V roce 2008 při srážce dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě zahynuli dva lidé. Zabezpečení zde tehdy bylo velmi jednoduché – řidiči si předávali kolíky. Řidič jedné z tramvají však na předepsané křižování nepočkal. V minulém desetiletí to byla druhá nejhorší drážní nehoda – hned po srážce vlaku se spadlým mostem ve Studénce.

5 minut
Martin Drápal o mimořádné události na Havlíčkobrodsku
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 8 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 9 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 10 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 21 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...