Na budějovické dálnici jsou výtluky. Po necelých čtyřech letech provozu

Reportáž: Výmoly na novém úseku D3 (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic reklamuje část jihočeské dálnice D3. Důvodem jsou několik centimetrů hluboké výtluky v jejím povrchu u Plané nad Lužnicí. Úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí je v provozu necelé čtyři roky.

„Výtluky kolem Plané na D3 evidujeme na třech místech, na mimoúrovňové křižovatce a na devadesátém kilometru. Samozřejmě to není v pořádku, protože povrch je velmi mladý a měl by to snést,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Opravy ze státních peněz nepůjdou, protože dotčený úsek je v reklamační lhůtě. Reklamaci jsme už podali.“

Příčinu poškození ŘSD nezná, protože kvůli stávajícím mrazům ještě nemohlo provést diagnostiku, Rýdl je ale přesvědčený, že chyba byla na straně zhotovitele: sdružení čtyř stavebních firem Strabag, Metrostav, Eurovia CS a Inžinierske stavby.

Počasí navíc zkomplikovalo i samotnou opravu, kvůli nízkým teplotám výtluky těsně před sjezdem na Planou nad Lužnicí silničáři opravili jen provizorně.

„Ke spokojenosti máme hodně daleko a nejsou to jen zmiňované výtluky. Jsou to i problémy, které se projevovaly v úseku Tábor–Mezno, například bubliny, na posledním otevřeném úseku jsou to sesuvy svahů,“ reagoval dopravní poradce jihočeského hejtmana Ivan Študlar. „Zřejmě je to otázka kvality práce dodavatelů a je věcí ŘSD, aby si poradilo s vyšší kvalitou, než jakou zhotovitelé dosud předvedli.“

Poškozený úsek se otevíral ve spěchu

Dálnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v plánech tuzemské dálniční sítě poprvé objevila už v roce 1987, první čtyřkilometrový úsek (Chotoviny – Stoklasná Lhota) se ale na Táborsku podařilo otevřít až v roce 2002 a až dosud je v provozu jen dvaačtyřicet kilometrů.

Dotčený poškozený úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí začal řidičům sloužit před prázdninami 2013, a dokončoval se narychlo, aby se stihlo včasné otevření před hromadnými odjezdy na dovolenou. Pokládání asfaltu probíhalo v deštivých dnech a na úseku chyběly ochranné ploty, takže zde docházelo i k hojným srážkám se zvěří.

Letos by se podle ministerstva dopravy měly otevřít nové úseky D3 před Českými Budějovicemi: mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, který měří 5,1 kilometru, a úsek Borek–Úsilné v délce 3,2 kilometru. Oba úseky staví sdružení firem Strabag - Eurovia. Jak uvedl Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), práce na části Veselí–Bošilec budou stát celkem téměř 635 milionů korun, v druhé zmíněné lokalitě 717,5 milionu korun.

Průběh stavby dálnice D3
Zdroj: ČT24