V tepelných elektrárnách musí kvůli silným mrazům rozmrazovat vagony s uhlím ve speciálních halách. Dvě takové mají i v Ostravě-Třebovicích. Pro pracovníky elektrárny to je ale každoroční rutina, na kterou jsou připraveni.
Mrzne tolik, že v třebovické elektrárně musejí rozmrazovat vagony s uhlím
Do tepelné Elektrárny Třebovice přijíždí uhlí na vagonech ze šachet, v těchto dnech, kdy jsou mrazy hluboko pod nulou, nejprve musí zastavit v rozmrazovacím tunelu. Do tunelu se vejde čtyřiadvacet vagonů, v jednu chvíli se tak může rozmrazovat dvanáct set tun suroviny. „Ohřívá se šedesátistupňovým vzduchem po dobu minimálně tří, ale zpravidla i osmi hodin,“ vysvětlil vedoucí výroby Elektrárny Třebovice Tomáš Volovský.
Rozehřáté vagony pak najíždějí do haly hlubinného zásobníku. Otevřením bočních křídel uhlí vypadává z vagonu přes rošty a na pásovou dopravu. Pomocí stlačeného vzduchu pracovníci vyfoukávají zbytky uhlí z každého vagonu. „Nad prostorem hlubinného zásobníku stojí vagony s uhlím, ty se vyloží do hlubinného zásobníku, vyhrnovací vozík vyhrnuje uhlí na dopravní pás a pásovou dopravou se dostává uhlí ke spotřebě, ke spálení,“ popsal Volovský.
Elektrárna je na mrazy připravena
Jeden dopravník je schopen přepravit až sto tun za hodinu, palivo putuje do zásobníku. Mlýn jej pak rozemele na uhelný prach, který končí v kotli. „Únor je charakteristický tím, že je mrazivý, nicméně toto není pro nás nic zásadního. Všechna naše teplárenská zařízení jsou na tyto podmínky konstruována. Takže pokud se týče zimy, tak se na to nijak speciálně nepřipravujeme,“ vysvětlil výrobní náměstek Veolie Martin Adamiec.
V mrazivých teplotách spotřebuje elektrárna zdruba dva tisíce dvě stě tun uhlí denně. Pokud jsou teploty jen okolo nuly, spotřeba uhlí bývá zhruba 500 tun za den. Třebovická elektrárna dodává teplo a energie prakticky do celé Ostravy, v provozu je už od roku 1933.