Plzeň – Od září začnou po českých kolejích jezdit dieselové jednotky Link od polské strojírny Pesa. Jako první se jich dočkají cestující na Plzeňsku a Domažlicku. Plzeňský kraj, který dostane devět nových motoráků, je chce poslat na regionální linku Plzeň–Domažlice.
Motoráky z Polska vyrazí nejdříve na Domažlicko
Na domažlické trati začnou nové vlaky jezdit v září. „Předpokládáme dodávky od podzimu a podle harmonogramu budou dodávány do čtyř krajů. Devět z 31 jednotek má jezdit u nás,“ zdůraznil krajský ředitel Českých drah Vladimír Kostelný. Jednotky budou patřit drahám, protože je však dopravce nakoupí díky příspěvku z evropských peněz zprostředkovanému krajem, bude muset poslechnout krajské instrukce k jejich nasazení. Nepřipadá v úvahu například přesunutí nových motoráků do některého jiného kraje.
Přesto se jednotky Link dostanou také do dalších regionů – o dalších 22 nových vlaků se podělí Karlovarský, Ústecký a Zlínský kraj. Cestující se tak jimi svezou na tratích mezi Karlovými Vary, Chomutovem a Mariánskými Lázněmi, mezi Kojetínem a Valašským Meziříčím a na lokálních tratích na Děčínsku a Šluknovsku.
Na domažlickou trať pošle Plzeňský kraj nové vlaky přesto, že právě tato dráha je na tom mezi neelektrizovanými tratěmi velmi dobře. Cestující jezdí nejčastěji motorovými vozy z 90. let a přípojnými vozy zrekonstruovanými v posledním desetiletí. Navíc se mohou z Plzně do Domažlic svézt expresními vlaky, na kterých jezdí buď poměrně nové nebo nedávno zrekonstruované vozy určené pro dálkovou dopravu.
Na mnoha dalších trasách v Plzeňském kraji se naopak cestující vozí výhradně starými motorovými vozy řady 810 nebo jejich rekonstruovanou verzí, tzv. Regionovou, která se však nezbavila některých neduhů původního vozidla. Výrazný rozdíl v komfortu mezi Regionovou a novým motorákem přiznávají i České drahy. „Regionovy jsou rekonstruované starší vozy 810 a 010, známé motoráky z lokálních tratí, zatímco Pesa je nové dvoudílné vozidlo úplně odlišné koncepce. Jde o podvozkové vozidlo, kdežto Regionova je nápravové,“ shrnul Vladimír Kostelný.
V Plzeňském kraji je dnes deset jednotek Regionova, které jezdí na zejména na tratích Horažďovice–Klatovy–Domažlice, Rokycany–Mirošov–Příkosice a na tzv. Plzeňské lince z Blovic do Kozolup. Letos mají do regionu přijít další Regionovy, které podle ředitele Kostelného vystřídají své nerekonstruované protějšky na lokálkách Nýřany–Heřmanova Huť a Chrást u Plzně–Radnice.