Ostrava chce od ledna omezovat reklamu na veřejných prostranstvích. Ve městě začne platit nové nařízení o regulaci takzvaného reklamního smogu. Mění tak pravidla pro venkovní reklamu, která podle tvůrců příručky Ostrava 360° zakrývá městskou architekturu a historii míst. Na výměnu nosičů mají živnostníci čas do konce příštího roku.
Pryč s lidovou tvořivostí. Ostrava chce omezit reklamní smog v ulicích
Vyčistit ulice od křiklavé reklamy a nahradit je decentními nápisy chtějí autoři příručky pro ostravské podnikatele. „Jako společnost jsme se stali imunní vůči reklamnímu smogu. Máme obrovské množství reklamy, které zakrývá ve velkém produkty, které bychom měli primárně ukazovat,“ popsala náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová (ANO).
Některá místa podle autorů doporučení reklama zcela pohltila, kritizují třeba podobu poutačů v ulici Stodolní nebo 28. října. „Typicky 28. října je ulice, která naprosto zakrývá jakoukoliv architekturu, úplně zapomínáme, že místo má danou historii,“ přiblížil průvodce projektem Ostrava 360° David Sasín. Ukázkou nevhodné praxe jsou podle Bajgarové i vánoční trhy. Prodejci si pronajaté dřevěné stánky sami označují různými nápisy, které spolu vzájemně nesouzní.
Ostrava dá podnikatelům na změny peníze
Živnostníci budou mít na výměnu rok. Běžného podnikatele s provozovnou podle Bajgarové vyjde na částku od pěti do 30 tisíc korun. S náklady chce pomoci ale samotné město, pro žadatele vypíše balík peněž, ze kterého může zaplatit grafika, výrobu a instalaci nové reklamy. Pokud ovšem bude splňovat zásady příručky.
„Máme oba typy reakcí. Negativní jsou spíš úděsem z toho, že člověk, který v minulosti do reklamy investoval, ji bude muset změnit a zamyslet se nad ní trochu koncepčněji,“ přiblížil Sasín. A koncepčněji by měly postupovat i městské firmy. V budoucnu by tak mohla z náměstí zmizet třeba reklama Ostravských komunikací na veřejném osvětlení.
„Mám zkušenost, že je nejtěžší s pravidly začít u sebe. Hledáme individuální cestu pro každou městskou společnost, velmi často to jsou svébytné subjekty, které mají své rozhodovací pravomoci,“ dodala Bajgarová. Po roce fungování pravidel budou pracovníci města zjišťovat, jestli se jich podnikatelé drží. Už teď ale předpokládají, že jich část termín nestihne.
Ostravská radnice se inspirovala hlavně v zahraničí. Omezení reklamního smogu se ale také snaží prosadit v Brně. Památkáři tam upravují vzhled zahrádek restaurací, městský architekt zase doporučuje, jak se při rozličných stavbách vyhnout absurdním řešením ve veřejném prostoru.