Moravskoslezský kraj usiluje o to, aby od příštího roku létaly z mošnovského letiště pravidelné přímé linky do Helsinek a Amsterdamu. Zastupitelé odsouhlasili finanční podporu pro dopravce, pro kterého by jinak byly lety nerentabilní. Proti je ale ministerstvo dopravy, podle kterého taková podpora neprojde. Hejtmanství to odmítá a jedná s Evropskou komisí.
Moravskoslezský kraj chce dotovat přímé linky z Mošnova do Helsinek a Amsterdamu
Ostravská pobočka společnosti Tieto nedávno získala od finské vlády zakázku za šest miliard. Na sever Evropy se orientují i další společnosti z regionu. Proto chce hejtmanství, aby se tam létalo i za cenu finanční podpory provozovatele. Letiště Leoše Janáčka kraj vlastní a s nevelkými úspěchy investuje do jeho rozvoje stovky milionů. Létají z něho ale jen tři pravidelné linky – do Prahy, Londýna a Düsseldorfu.
Spojení na sever Evropy má pomoci ekonomice regionu
„Potřebujeme letecké spojení do těchto regionů. Jejich hospodářství je orientováno na ta odvětví, která jsou stěžejní pro ekonomický rozvoj našeho kraje. Jde především o IT technologie, služby, logistiku a lehké strojírenství,“ uvedl hejtman Miroslav Novák z ČSSD. Dodal, že Amsterdam je navíc významným dopravním uzlem, přes který by se výrazně zlepšila dopravní dostupnost regionu.
V regionu sídlí dceřiné společnosti investorů z Finska a Nizozemska, které podle kraje potřebují k rozvoji podnikání dobré letecké spojení i s dalšími metropolemi. Lety do Amsterdamu a Helsinek chtějí podle dotazníkového šetření také cestující.
Hejtman: Zajistit linky komerčním způsobem je nemožné
Zajistit tyto linky běžným komerčním způsobem je podle hejtmana nemožné. „Ekonomická síla a počet obyvatel v regionu není takový, aby tady začala bez podpory létat jakákoliv společnost. Tyto pokusy se dělaly řadu let. Proto považujeme za nutné zajistit tyto linky formou závazku veřejné služby,“ sdělil Novák.
Ředitel letiště Pavel Schneider potvrdil, že do Amsterdamu by se létalo každý všední den, do Helsinek v pondělí, středu a pátek. Zastupitelé odsouhlasili, že na podporu pravidelné letecké dopravy v letech 2016 a 2017 vyčlení maximálně 188 milionů. Kraj chce v nejbližší době vyhlásit veřejnou soutěž na dopravce. „Budeme doplácet vysoutěženou cenu, od ní odečteme ceny letenek a počet cestujících v rámci závazku veřejné služby,“ uvedl Novák.
Ministerstvo nedoporučilo záměr antimonopolnímu úřadu
Ministerstvo dopravy však schválení veřejné soutěže nedoporučilo antimonopolnímu úřadu. „Tento model dopravy má přísná pravidla, která se dají použít jen tam, kde jde o životně důležité spojení pro rozvoj regionu,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Soutěž podle ministerstva neprojde u Evropské komise.
Hejtmanství už ale s Evropskou komisí jedná. „Jsme asi v polovině cesty, ze strany komise nevidíme problém. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže neměl námitek. Jen ministerstvo dopravy nás velmi překvapilo sdělením, že nevidí důvod, proč by se mělo létat do Helsinek z Ostravy, když se tam může létat z Prahy. Tento postoj ale odmítáme,“ řekl hejtman.
Náměstek pro dopravu Daniel Havlík z ČSSD dodal, že kraj bude trvat na udělení souhlasu. „Pokud to nepůjde jinak, půjdeme až za premiérem,“ uvedl Havlík.