Brno – Stavba dálničního spojení z Brna na Vídeň by mohla začít už před schválením nových krajských zásad územního rozvoje. Dnes se na tom shodl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) s hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD). Původní zásady před dvěma lety zrušil Nejvyšší správní soud. Výstavba první části rychlostní silnice, kterou je obchvat Mikulova, by tak mohla začít na přelomu let 2016/2017.
Ministr dopravy: Stavbu obchvatu Mikulova zahájíme do roku 2017
Z Brna na Vídně a odtud do dalších evropských měst po tzv. Jantarové stezce. Trasa využívaná stovky let ale ve 21. století v úseku mezi Pohořelicemi a Mikulovem zaspala. Navzdory tomu, že jižní Morava i sousední Dolní Rakousko už řadu let deklarují, že kvalitní propojení Brna s Vídní je jejich prioritou.
Teď se zdá, že se blýská na lepší časy. Ministr Prachař oznámil, že zrušené zásady územního rozvoje kraje první etapu stavby - tedy obchvat Mikulova - nezbrzdí. "V této stavbě můžeme pokračovat bez ohledu na zrušené zásady územního rozvoje," uvedl Prachař s tím, že plánem ministerstva je mít do konce roku 2016 platné stavební povolení.
Tou dobou už chce mít kraj hotové a především platné nové zásady tak, aby Ředitelství silnic a dálnic mohlo začít připravovat podklady pro další etapy mezi Pohořelicemi a Mikulovem. Se zahájením jejich výstavby počítá v letech 2018 až 2019. „Pro nás je to v tuto chvíli velmi přijatelné řešení, dobrý signál toho, že budeme schopní dostát svým závazkům vůči Rakousku,“ dodal ministr. Jižní soused by měl mít svoji část dálnice spojující Brno s Vídní tou dobou už hotovou. České zpoždění ale nebude tak významné.
Narozdíl od původních plánů je už dnes jasné, že dálnice nebude čtyřproudá, ale pouze dvouproudá. K této variantě se přiklonila rakouská strana a ta česká se ji rozhodla následovat. Plánovaný obchvat Mikulova tak bude mít také jen dva pruhy.
Jihomoravský kraj se bude muset při vytváření nových zásad územního rozvoje kraje vypořádat s námitkami ekologů vůči trase silnice R52. Těm se nelíbí, že komunikace má vést napříč pálavskou chráněnou krajinnou oblastí a kolem nádrže Nové mlýny. Stavba původně získala ekologickou výjimku od ministerstva životního prostředí, tu ale následně zrušil Nejvyšší správní soud.
V Lechovicích i ve Znojmě je stavba obchvatu na spadnutí
Ministr Prachař při dnešní návštěvě zavítal také do Lechovic a do Znojma. Tam by měly po dlouholetých přípravách stavby obchvatů začít v polovině příštího roku. Ve Znojmě už má ŘSD stavební povolení, v Lechovicích už se blíží k jeho získání. Tady mu navíc zbývá vykoupit ještě poslední procento pozemků.
Obchvaty oběma místům výrazně ulehčí - třeba Lechovicemi denně projede průměrně 15 tisíc aut, významnou část tvoří kamiony. Téměř pět kilometrů dlouhý obchvat odvede značnou část dopravy pryč. ŘSD počítá s tím, že náklady na vybudování komunikace a pěti mostů jižně od obce přesáhnou čtvrt miliardy korun. Výstavba by měla trvat dva roky.