Městská doprava v Brně a Zlíně se vrací k běžným jízdním řádům. Omezená byla kvůli nemocným řidičům

Brněnská MHD se po měsíci a půl vrací k běžným jízdním řádům. Od přelomu ledna a února jezdila kvůli vysoké nemocnosti řidičů podle prázdninového plánu. Frekvence spojů se oproti původnímu stavu změní. Zatímco v ranní a odpolední špičce bude spojů tolik jako dříve, mezi ranní a odpolední špičkou jich proti dřívější době ubude.

Na přelomu ledna a února kulminovala další vlna covidu a jeho varianty omikron, zároveň kvůli tomu byla poptávka cestujících výrazně nižší a menší počet spojů plně postačoval. Jak však vlna ustupovala, byly spoje především v ranní špičce plné a někteří cestující si stěžovali, že se do vozidla někdy ani nedostanou.

V praxi budou nové jízdní řády vypadat tak, že například tramvajová linka 1 bude jezdit ve špičce po pěti minutách, ale mimo ni bude interval šest až sedm minut. Dříve byl celý den pětiminutový. Podobně jsou na tom i další linky.

Dopravní podnik města Brna proto na některé vytíženější linky nasadí větší vozidla. „Týká se to například dvou třetin spojů na lince 9, na trolejbusových linkách takto zvýšíme kapacitu linek 30, 31 a 33,“ řekla mluvčí podniku Barbora Doležalová. Linka 8, která ve špičce jezdí po pěti minutách, bude navíc posílená linkami 7 a 10. Některé linky, hlavně autobusové, mají stejný jízdní řád jak v pracovní dny, tak o prázdninách.

Od pondělka jezdí podle standardních jízdních řádů i městská hromadná doprava ve Zlíně a Otrokovicích. Opatření kvůli vysoké nemocnosti řidičů a úbytku cestujících mělo původně platit do konce února. Vedení dopravní společnosti rozhodlo o jeho prodloužení.

Jaro bez dluhů

Brněnský dopravní podnik se také rozhodl vyjít vstříc černým pasažérům, kteří dosud nezaplatili pokutu za cestování a nevztahovala se na ně akce s názvem Milostivé léto. „Každý, kdo nabídky od 20. března do 20. června využije, zaplatí jen základní výši pokuty a cenu jízdenky, tedy 825 korun. Nemusí tak platit další poplatky, které se zvyšují poté, co tuto základní pokutu ve lhůtě neuhradili,“ uvedl v tiskové zprávě dopravní podnik.

Jaro bez dluhů, jak podnik akci nazval, se týká třiceti tisíc lidí, kteří podniku na pokutách nezaplatili dvě stě milionů korun. Kdo zaplatí, může se do budoucna vyhnout tomu, že jeho pokuta bude vymáhaná exekučně. „Jedná se o nesplacené pokuty lidí, které mají bydliště na úřední adrese, které v době vzniku pohledávky nedovršily osmnáct let a osoby, u kterých jsou vzhledem k množství soudně a exekučně vymáhaných pohledávek další dluhy vymáhány mimosoudně,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Některé pokuty jsou staré i čtvrt století.

Zdražení energií

Dopravce v posledních měsících také intenzivně řeší otázku, jak čelit enormnímu zdražení elektřiny a v posledních dnech i paliv. Město by tak mělo podniku dát za leden navíc dvacet sedm milionů korun. „Situace se bude muset řešit i nadále. Podnik není schopen korigovat nárůst cen žádným z vnitropodnikových opatření,“ uvedl mluvčí radnice Filip Poňuchálek.

Řešení se nabízejí tři, případně jejich kombinace. Jde o zvýšení plateb města dopravnímu podniku, omezení četnosti spojů a o zvýšení cen jízdného, které zdražovalo naposledy od 1. ledna 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
13:20Aktualizovánopřed 6 mminutami

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
včera v 10:00

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
včera v 07:04

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025
Načítání...