Na Masarykově nádraží v Praze začalo fungovat šest nových pokladních přepážek za 14,5 milionu korun. Nádraží prochází rozsáhlou rekonstrukcí, která si vyžádá stovky milionů korun. Jen oprava části historické budovy v blízkosti metra, kde vzniknou kanceláře a nocležna, bude stát sto milionů korun. Rekonstruovat se začne také část u Hybernské ulice, kde budou restaurace či obchody.
Masarykovo nádraží má nové pokladny. Budovu čekají další opravy
Nové pokladní přepážky jsou blíž u nástupišť. „Na Masarykově nádraží byly pokladny historicky umístěny daleko od odjezdové haly, nástupišť a současné hlavní přístupové cesty od výstupů ze stanice metra a od tramvají v Havlíčkově ulici. Proto jsme je v rámci rekonstrukce budovy přesunuli hned k prvnímu nástupišti. Odbavení bude rychlé a pohodlné,“ uvedl místopředseda představenstva státního dopravce Radek Dvořák.
„Lidé si mohou koupit jízdenky přímo u hlavního vchodu, tedy cestou na první nástupiště. Zároveň mají cestující k dispozici elektronické informační panely, kde se dozvědí odjezdy a příjezdy, ale také v jaké části vagonu je jejich místenka,“ popsala změny redaktorka ČT Nikola Reindlová.
Po kasách čekárna a úschovna
V následujících týdnech začnou dráhy budovat směrem k Hybernské ulici čekárnu a úschovu zavazadel přibližně za 3,6 milionu korun. Developerská firma Penta Real Estate chce při další rekonstrukci v příštím roce v prostorách bývalého kasina otevřít novou restauraci a obnovit přístup do budovy z Hybernské ulice. Do dvou let by pak měly v této části nádraží vzniknout další obchody.
Nyní se také připravuje modernizace za sto milionů korun v části budovy u výstupu z metra. „Opravíme malou secesní sloupovou dvoranu v přízemí a prostory v patrech budou sloužit jako nocležny pro naše zaměstnance a jako kanceláře,“ podotkl Dvořák.
Rekonstrukce trvá už osm let
Historickou budovu nádraží z 19. století i jeho okolí začaly dráhy společně se společností Penta Real Estate opravovat v roce 2011. Dosud bylo zrekonstruováno například zastřešení odjezdové haly, skleněné průčelí, technologie, žulová podlaha, toalety a některé obchodní prostory.
Vedle budovy se modernizace dočká i blízké okolí. Novou podobu by měla dostat například ulice Na Florenci nebo náměstí u Havlíčkovy ulice. Penta také vlastní pozemky v okolí nádraží, které v roce 2016 odkoupila od Správy železniční a dopravní cesty za 236 milionů korun. Za 6,5 miliardy korun tam developer plánuje administrativní čtvrť s obchody a restauracemi a také park podle projektu studia zesnulé britské architektky Zahy Hadidové.
Kompletní rekonstrukci železniční části nádraží plánuje za 2,4 miliardy korun v příštích letech také Správa železniční dopravy cesty. Po ní by se měl rozšířit počet kolejí ze stávajících sedmi na devět nebo zvýšit rychlost vlaků ve směru do Libně až na 100 kilometrů v hodině. Vznikne také nový vestibul ve formě zastřešení propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště.
Masarykovo nádraží z roku 1845 je nejstarším velkým železničním nádražím v hlavním městě, každý den jím projde až 35 tisíc cestujících. Stanice slouží jako důležitý dopravní uzel spojující vlakovou, autobusovou a městskou dopravu. V budoucnosti by tam měla začínat také rychlodráha na letiště.