Lufthansa slaví, do Prahy přiletěl její obří airbus

Praha – Výročí 45 let působení v Československu a Česku oslavila německá letecká společnost Lufthansa největším možným způsobem – v Praze představila letoun Airbus A380, největší osobní dopravní letadlo světa. V Ruzyni přistál krátce po deváté hodině, k vidění byl z vyhlídkové terasy a také ze střechy parkovacího domu C. Na letišti pobyl téměř tři hodiny, od země se opět odlepil před dvanáctou.

Stroj se v Praze zastavil na své cestě z Frankfurtu do Budapešti. Diváci, kterých k pražskému letišti podle odhadu dorazily tisícovky, mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště. Příležitost letět blízko nad zemí ocenil šéfpilot Lufthansy Werner Knorr. „Mohu říct, že přistání v Praze i to, jak dobře na něj bylo připraveno letiště, bylo kolosálním zážitkem,“ dodal.

Pro Letiště Praha byla návštěva největšího osobního dopravního letounu světa ojedinělou příležitostí naostro otestovat svoji vylepšenou techniku. „Letiště Praha je koncipováno pro kategorii menších letadel, než je Airbus A380, proto jsme museli pro toto letadlo připravit speciální postupy. Posádce jsme připravili speciální mapu, aby věděla, kudy smí a kudy nesmí pojíždět,“ informoval Libor Kurzweil z Letiště Praha.

Nová dráha by mohla airbusy zavádět do Čech častěji

Podle mluvčí letiště Michaely Lagronové vznikly na místě původních jednoduchých nástupních mostů dvojité, letiště tak bude moci snadno odbavit letadla s rozpětím křídel až 65 metrů. Návštěva Airbusu A380 však zůstane i nadále výjimkou, protože ten je ještě větší, jeho rozpětí dosahuje téměř 80 metrů.

Aeroport nicméně očekává, že se velká čtyřmotorová letadla, jako je Boeing 747 nebo Airbus A340, začnou na jeho ploše objevovat běžně. Upravilo proto nástupní tunely u tří stání. „Doufáme, že s dokončením nové dráhy v roce 2016, budeme podobné stroje obsluhovat pravidelně,“ uvedl místopředseda představenstva Letiště Praha Jozef Sinčák. V českém vzdušném prostoru se totiž objevují s pevnou pravidelností, a to při svých letech z východu na západ.

Viceprezident Lufthansy pro obchod a služby v Evropě Karsten Benz:

„Je nám potěšením, že jsme Praze mohli dát u příležitosti našeho 45. výročí speciální dárek, který zdůrazňuje význam českého trhu pro společnost Lufthansa. V roce 1966 jsme v Praze začali s dvěma lety týdně, dnes jich nabízíme kolem stovky.“

Největší letadlo jako vábnička na zákazníky

Stroj A380 sice je největší osobní dopravní letadlo světa, z létajících obrů však není největší – překonává ho nákladní Antonov A-225, na délku zaostává největší airbus také za strojem Lockheed C-5 Galaxy. Airbus si z toho ale nemusí nic dělat. O jeho velkolepý stroj, který má jako jediné osobní letadlo úplný dvoupodlažní trup, mají dopravci velký zájem. V Evropě ho zatím do své flotily zařadily Air France a Lufthansa, častěji je zatím vidět v Asii, kde létají A380 v barvách Singapore Airlines, Emirates a Korean Air, dalším jejich majitelem je Qantas.

Právě australská společnost si s létajícími obry „užila své“, když se loni během letu roztrhl jeden z motorů. Posádka se strojem bezpečně přistála. Ukázalo se ale, že šlo o konstrukční vadu jednoho ze dvou typů motorů, které mohou velké airbusy pohánět. Následovala proto krátká výluka v provozu A380 u některých dopravců, výrobce motorů Rolls-Royce musel problematické kusy upravit.

Airbus A380 – technické údaje:

  • délka: 72,7 m (dolní podlaží 49,9 m, horní 44,9 m)
  • rozpětí: 79,8 m
  • výška: 24,5 m
  • dolet: 15 400 km
  • maximální vzletová hmotnost: 569 t
  • cestovní rychlost: 945 km/h (M 0,89)
  • maximální rychlost: 1 020 km/h (M 0,96)
  • kapacita: 525 (s první třídou), 644 (s business třídou) nebo 853 míst (pouze s turistickou třídou)

Dlouhý vývoj se zpožděním

Airbus A380 je výsledkem více než deseti let vývoje. Úvahy o dvoupodlažním stroji se objevily už na počátku 90. let, v roce 1994 začaly konstrukční práce. Jeho konečnou podobu představil Airbus v roce 2000, o pět let později spatřil světlo světa první prototyp. Po čtvrt roce absolvoval zkušební let, objevily se ale problémy s elektroinstalací, které zdržely začátek sériové výroby. První komerční let tak provedl první zákazník – společnost Singapore Airlines – až v říjnu 2007.

Stroje A380 se musí potýkat především s dlouhou tradicí svého největšího konkurenta Boeingu 747. Ačkoli jsou „Jumba“ nejnovější generace 747-800 mnohem modernější než první stroje ze 70. let a technicky s nimi mají jenom málo společného, stále platí, že Boeingy 747 létají už 40 let s minimem problémů, zatímco A380 stěží vyrostly z kočárku.

Airbus připravuje i nákladní verzi svého klenotu, měl už objednávku téměř na dvacet strojů od renomovaných společností jako UPS nebo FedEx. Při zaletávání prototypu se ale vyskytly potíže a projekt začal nabírat zpoždění. Zákazníci proto objednávky zrušili.

Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.

  • Airbus A380 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2804/280360.jpg
  • Airbus A380 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2916/291546.jpg
  • Airbus A380 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2916/291548.jpg
  • Airbus A380 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2804/280361.jpg
  • Airbus - Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2752/275187.jpg
  • Airbus A380 autor: P. PIGEYRE, zdroj: ISIFA/EPA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2653/265227.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 17 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 18 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...