Obyvatelé Havířova si vybrali v anketě řešení rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím. Zatímco odbavovací hala postavená v bruselském stylu nadále chátrá a čeká se na její převod z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty, prostor před ní patří městu. Chce zastřešit autobusové zastávky a vytvořit nová parkovací místa. Lidé vybrali variantu, ve které je nejvíce míst pro auta a zároveň hodně nové zeleně.
Lidé z Havířova v anketě vybrali, jak bude vypadat prostor před slavným nádražím
Do hlasování se mohli lidé z Havířova zapojit od poloviny prosince do Vánoc. Pro variantu číslo 3 hlasovalo téměř sedm set z více než patnácti set hlasujících. Dalších šest set se jich vyslovilo pro variantu číslo 4, která se od vítězné liší jen nepatrně.
Jde hlavně o parkovací místa
Vedení města se rozhodlo pro rekonstrukci prostoru o velikosti 15 tisíc metrů čtverečních bez ohledu na to, co bude s nádražní halou. „Reagujeme především na požadavky občanů, kteří si stěžují na zoufalou situaci s parkováním. Cílem je zvýšit komfort cestujících,“ uvedl primátor pětasedmdesátitisícového Havířova Daniel Pawlas z KSČM.
Podle očekávání zvítězila varianta, která nabízí nejvíce parkovacích míst – pro 182 aut, zároveň počítá s velkým množstvím zeleně. „Pro mne bylo parkování rozhodující, protože když jedu vlakem třeba do Prahy, není kde zaparkovat,“ uvedl účastník ankety Jiří Jekl.
Součástí návrhu je zastřešené propojení mezi autobusovými zastávkami a nádražní budovou, obsahuje napojení na cyklostezku a uzamykatelné boxy pro kola. Čtyřicet parkovacích míst má být vyčleněno pro obyvatele nedalekého věžového domu. Radnice slibuje, že se bude vůlí obyvatel řídit. „Soutěž splnila stůj účel. Hlas lidu je pro nás určující. Teď budeme usilovat o uskutečnění vybraného návrhu,“ řekl primátor.
Primátor: Hlas lidu je pro nás zásadní
Autoři rozpracují vítěznou variantu do podoby dokumentace pro vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení. „Náklady na dokumentaci jsou vyčísleny na 2,2 milionu korun. V příštím roce chceme vybrat v soutěži zhotovitele a zahájit stavbu,“ doplnil náměstek primátora Ivan Bureš z hnutí ANO.
Postup kritizuje sdružení Důl architektury. Jeho členům vadí, že město nevypsalo veřejnou architektonickou soutěž, ale oslovilo jen vybrané projekční kanceláře. „Ze soutěže mohly vzejít desítky návrhů, poté by odborná komise vybrala ten nejlepší,“ uvedl Adam Gmuzdek. Podle předsedkyně spolku Lucie Chytilové nejsou výsledné návrhy ani dostatečné podrobné, aby se podle nich daly vybírat realizace. „Názor veřejnosti by měl být jen informativní,“ míní.
Důl architektury intenzivně bojuje za záchranu nádražní budovy z šedesátých let, která patří podle architektů a památkářů k dvaceti nejlepším poststalinistickým stavbám druhé poloviny 20. století, od roku 2011. Město tehdy připravilo společně s Českými drahami projekt nového dopravního terminálu, který počítal s demolicí haly.
Mělo zajištěno i evropské dotace, nakonec od záměru ustoupilo, protože by ho nestihlo uskutečnit v termínu. Zdržení způsobilo opakované řízení na ministerstvu kultury o zapsání haly do seznamu kulturního dědictví. Ani po rozkladu památkářů se nepodařilo ministerstvo přesvědčit, že budova postavená v bruselském stylu si památkovou ochranu zaslouží.
Termín převodu na SŽDC zatím není určen
Co bude s nádražím dál, není jasné. Jde o jeden z patnácti set objektů Českých drah, které budou převedeny na Správu železniční dopravní cesty. Vláda již akci, která je součástí transformace státního dopravce, schválila. „Termín převodu zatím nebyl stanoven. Případnou rekonstrukcí se bude zabývat nový vlastník,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Náměstek primátora Havířova Bureš potvrdil, že město nadále usiluje o stavbu nového dopravního terminálu. Dosud zvažované varianty počítaly jak s demolicí nádražní budovy, tak s její opravou. „O dotaci na vybudování terminálu chceme tentokrát požádat samostatně,“ řekl Bureš.