Koněspřežka z Lince do Českých Budějovic ožívá

Jižní Čechy - Koněspřežná dráha, která spojovala v 19. století Linec a České Budějovice, se dočká rozsáhlé obnovy. Samotnou trať, která je dlouhá bezmála 130 kilometrů ale Češi ani Rakušané přímo renovovat nebudou. Zaměří se jen na některé původní stanice. Jejich vlastníci již začali objekty opravovat, z nich pak vytvoří síť menších muzeí.

V rakouském Kerschbaumu vybudovali muzeum koněspřežky už před deseti lety. V okolí původní stanice položili koleje, od května do října jsou do replik vozů zapřaháni koně a vozí návštěvníky. Ročně si provoz vyžádá kolem 150 tisíc eur

„Každý rok nás navštíví až 20 tisíc lidí, většina je z Rakouska, nebo z příhraničních oblastí Česka,” uvedla pracovnice muzea v Kerschbaumu Silvia Pilgerstorfer.

„Polovinu provozních nákladů uhradíme ze vstupného, zbytek získáváme z prodeje suvenýrů a ze zisků místní restaurace,” dodává její kolega Walter Mayr.

Na české straně už existuje muzeum koněspřežky v Bojanově. Další teď vzniká v Holkově z bývalého zájezdního hostince, který byl před demolicí

V jihočeském muzeu připravují rozsáhlou expozici o historii koněspřežky. Právě zdejší pracovníci se snaží projekt oživit a veškeré aktivity chtějí sjednotit

„Je o to obrovský zájem ve světě, protože je to skutečně technická památka první kategorie,” vysvětluje ředitel Jihočeského muzea Pavel Šafr.

Podle pracovníků muzea se už nikdy nepodaří obnovit železnici v celém jejím rozsahu. Podle pracovnice Jihočeského muzea Marty Zavřelové stojí v cestě majetkoprávní důvody. Trať by musela procházet přes soukromé pozemky a ne všichni jejich majitelé tento projekt podporují

Koněspřežka spojila v roce 1832 České Budějovice s Lincem. Čtrnáctihodinovou cestu zdolávali dva koně zapřažení za sebou až do počátku 70. let 19. století

Replika koněspřežky by se měla vrátit také do historického jádra Českých Budějovic. Město už má projekt na obnovu této unikátní dráhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...