Vedení Karlovarského kraje se omluvilo cestujícím za problémy s autobusy na linkách, kde začaly jezdit nové vozy vlastněné přímo krajem. Zpoždění, rušení spojů nebo problémy s nevytopenými a příliš malými autobusy označil hejtman Petr Kulhánek (KOA/STAN) za porodní bolesti nového systému regionální dopravy, míní, že se postupně daří je napravovat. Vedení kraje čelí nicméně ostré opoziční kritice.
Karlovarský kraj se omluvil za své nové autobusy. Cestující si stěžují na zpoždění, zimu i malou kapacitu
Karlovarský kraj od začátku kalendářního roku zásadně upravil podobu meziměstské autobusové dopravy. Sám si pořídil autobusy, ve většině kraje s nimi začal jezdit Dopravní podnik Karlovy Vary s výjimkou tří malých oblastí v okolí Bochova, Žlutic a Toužimi, kde zajišťují dopravu místní malí dopravci. Vzápětí po změně ale začaly přicházet stížnosti. Některé nové autobusy nestačily kapacitně, jiné netopily, vznikala zpoždění, některé spoje byly zrušeny.
Vedení kraje a také dopravci se cestujícím za problémy omluvili, hejtman Petr Kulhánek ale uvedl, že byť se porodní bolesti nového systému daly předpokládat, na některé se připravit nedalo. „V prvních dnech nového systému regionální dopravy byly problémy s technikou autobusů, které se týkaly vytápění, což se podařilo po dohodě s výrobcem odstranit a autobusy topí. Problémy byly i s odbavovacím systémem, který je funkčností jiný, než byl předchozí, proto i řidiči se s ním seznamovali za ostrého provozu, což způsobilo některá zpoždění,“ ozřejmil Kulhánek.
Z toho, že na některé linky vyjely autobusy menší než dříve a občas se do nich nevešli cestující, obvinil Kulhánek předchozí dopravce. Plánování, jak velká vozidla se pořídí, podle něj vycházelo z údajů předešlých dopravců, které v některých případech neodpovídaly skutečnosti. Hejtman ujistil, že kde to šlo, začaly jezdit starší, ale větší vozy. Koordinátor dopravy také poupravil jízdní řády, aby vrátil návaznosti spojů, které v rámci změny organizace autobusové dopravy zanikly a cestujícím chyběly.
Vedení kraje nicméně čelí ostré kritice od opozice, která problémy s autobusy označila za fiasko a důkaz neschopnosti krajské vlády. Opoziční ANO vyzvalo vedení kraje, aby minimálně v lednu nechalo jízdné na problémových linkách a spojích zdarma, naučilo řidiče obsluhovat odbavovací systém, přenastavilo jízdní řády podle požadavků a potřeb cestujících a dalo celou situaci do pořádku.
„Leden je dostatečně dlouhý měsíc na to, aby se vše zvládlo správně nastavit a dostat systém do správných kolejí. Vedení kraje ale musí začít pracovat, musí začít řešit problémy a v mnoha případech začít naslouchat odborníkům a lidem s praktickými zkušenostmi a neházet odpovědnost na úředníky,“ řekl opoziční zastupitel kraje a starosta Mariánských Lázní Martin Hurajčík (ANO).
Karlovarský kraj připravoval rozsáhlou změnu v autobusové dopravě několik let a v součtu do ní investoval 1,3 miliardy korun – necelou polovinu pokryla dotace. Za tyto peníze mimo jiné nakoupil 170 autobusů na stlačený plyn, které provozují vybraní dopravci. Podobný model provozu, kdy kraj sám vlastní vozidla a provozují je jím vybraní dopravci, funguje v Jihomoravském kraji, který jej ale částečně využil na železnici. V autobusové dopravě je to zatím unikát. V Ústeckém nebo Libereckém kraji mají hlavní podíl na regionální autobusové dopravě firmy, které mají své vlastní autobusy, ale jsou ve vlastnictví krajů.