Jihomoravský kraj jednal s devatenácti autobusovými dopravci, kteří zajišťují provoz objednávaných linek, jak rozdělit sto milionů korun na platy řidičů. Pro každou oblast kraje je ale řešení trochu jiné, záleží na tom, jaké mají smlouvy. Nejsložitější je situace na Boskovicku, Brněnsku a Vyškovsku, kde dopravci nemají ve smlouvách mzdové doložky. Kraj i dopravci stále zdůrazňují, že systémově může problém řešit jen vláda.
Jihomoravský kraj chce spravedlivě rozdělit dopravcům peníze na platy řidičů. Limitují ho ale rozdílné smlouvy
Krajští zastupitelé minulý týden uvolnili pro dopravce peníze v maximální možné výši 100 milionů korun, které by měly problém navýšení mezd řidičům dočasně vyřešit. Ne všude to ale půjde snadno. Nejjednodušší je situace na Znojemsku, kde mají dopravci jezdit už od letošního prosince podle nově vysoutěžených smluv. „Platby navýšíme o 2,85 koruny na kilometr, což zhruba pokryje navýšení výdajů dopravců. Do soutěže už si zahrnou kalkulaci s vyššími platy,“ řekl náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).
Poměrně jednoduchá je i situace v oblasti Jihovýchod, která zahrnuje Břeclavsko a Hodonínsko. Ve smlouvách je totiž jak inflační, tak mzdová doložka. „I tam jsme dopravcům nabídli navýšení na dva roky o 2,85 koruny na kilometr. Poté se mzdy upraví podle mzdové doložky,“ vysvětlil Roman Hanák.
Nejkomplikovanější je situace na Brněnsku, Boskovicku a Vyškovsku, kde mají dopravci ve smlouvách pouze inflační doložku. Dopravci si musí vybrat ze dvou možností. Podle jedné varianty jim bude kraj v letech 2017 a 2018 poskytovat částku 2,85 korun za kilometr. Druhou možností je částku rozložit na celou dobu trvání smluv do roku 2021 a 2022. Navýšení by potom odpovídalo přibližně 1,25 korunám na kilometr na Brněnsku a 1,04 korun na kilometr v případě Boskovicka. „Je také možné, že by po těch dvou letech vypověděli smlouvy,“ řekl Hanák. Podle dopravců je ale výpověď smlouvy nejzazším řešením vzhledem k tomu, že svůj byznysplán postavili na desetiletých smlouvách.
Částka 2,85 koruny na kilometr vyplynula z průměrných zvýšených nákladů dopravců, kterých pro kraj jezdí devatenáct. „Požadavky dopravců jsou různé, snažili jsme se, aby to bylo co nejspravedlivější,“ řekl Roman Hanák. Dopravci jsou s přístupem kraje spokojení. „Kraj přebírá závazky, které vláda schválila, a ta se k nim nyní nechce znát. Vláda neurčila ani metodiku, ani nepřišla s návrhy řešení,“ řekl David Grund ze společnosti Tourbus.
Vláda v říjnu nařídila, že řidiči musejí od ledna dostávat za hodinu jízdy nejméně 98,10 koruny a 88 korun za hodinu čekání. Odmítla se ale na navýšení finančně podílet. „Z mého pohledu je to nesystémové a chceme s vládou jednat o systémovém řešení,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO).
Další schůzka se uskuteční 14. března, kraj, dopravci a odbory si na ní vytvoří platformu, jak dál s vládou jednat. Stávková pohotovost řidičů autobusů trvá a odboráři budou čekat, jestli za únor dostanou mzdy podle nařízení.