Tanvald - Sto pět let od svého založení slaví jediná ozubnicová trať v Česku. Úsek mezi Tanvaldem a Harrachovem je zároveň nejstrmější tratí u nás a patří mezi kulturní památky. Ačkoli nyní slouží pouze pro nákladní dopravu, příznivci železniční historie nyní usilují o její zprovoznění také pro turisty.
Jediná ozubnicová trať v Česku slaví výročí
Trať vděčí za svůj vznik uhelné pánvi v Dolním Slezsku. Uhlí se odtamtud vozilo do na Jablonecko do skláren a textilek. V květnu 1945 ale spojení s Polskem ustalo, jen krátce ho ještě využila Rudá armáda. „Ty tratě v Polsku, které vedly na východ, byly zničené, takže se tudy vozila válečná kořist Rudé armády. Odváželi si zařízení továren z Jelení Hory atd., ale osobní doprava už tady nebyla, ta skončila v roce 1945,” popisuje historii trati Tomáš Gál ze Železniční společnosti Tanvald.
Život na české části trati ale neustal. Úsek mezi Tanvaldem a Kořenovem je vyhledávanou atrakcí. Sklonem 58 promile je totiž nejstrmější tratí u nás, navíc s funkčním ozubnicovým systémem, díky kterému vlaky extrémní stoupání zvládají. „Zubačky s daleko větším stoupáním jsou třeba ve Švýcarsku v Alpách, ve Francii, ale tam to slouží turistické dopravě, kdežto pro tu nákladní dopravu je to už jediná trať tohoto druhu na světě,” upřesňuje Tomáš Gál.
Ozubnicová trať teď končí v Harrachově. Koleje sice vedou dál do Polska, jednání o obnovení provozu ale trvají už 15 let. A právě to vadí turistům i okolním obcím. Trať totiž spojuje českou a polskou část Jizerských hor a Krkonoš. Železniční společnost Tanvald proto dál jedná s Polskem alespoň o možnosti víkendových spojů. Plánů na oživení tratě má ale víc. „Chystáme takový dlouhodobý projekt na obnovu kořenovské stanice, především výtopny, kde by mělo vzniknout takové evropské muzeum ozubnicových lokomotiv,” věří Jiří Střecha ze Železniční společnosti Tanvald.
Oslavy 105. výročí ozubnicové trati potrvají až do neděle. Pořadatelé tu očekávají několik tisíc návštěvníků.