Rekonstrukce jaroměřského nádraží se blíží ke konci, jenomže kvůli tomu je třeba jej zcela uzavřít. Frekventovaný železniční uzel na severovýchodě Čech bude zcela vyloučen do října a částečně až do poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád. Autobusy zatím nahrazují vlaky ve všech směrech, kam se z Jaroměře jezdí – do Hradce Králové, Dvora Králové či Staré Paky (směr Liberec) i České Skalice (směr Trutnov).
Jaroměřské nádraží je mimo provoz. Kvůli rekonstrukci tam až do října nepřijede žádný vlak
Bez přestupu do autobusu se v příštích měsících neobejdou cesty rychlíkem z Prahy do Trutnova ani z Pardubic do Liberce, nebudou jezdit ani regionální vlaky v trojúhelníku mezi Hradcem Králové, Českou Skalicí a Dvorem Králové.
„V provozu bude několik různých linek náhradních autobusů, proto doporučujeme cestujícím, aby věnovali plánování cest přes Jaroměř zvýšenou pozornost,“ upozornila mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
- trať 030: rychlíky Pardubice–Liberec (nahrazeny v úseku Hradec Králové – Stará Paka) a osobní vlaky Jaroměř – Stará Paka (nahrazeny v úseku Jaroměř – Dvůr Králové n. L.)
- tratě 031 a 032: rychlíky a spěšné vlaky Praha – Hradec Králové – Trutnov (nahrazeny v úseku Hradec Králové – Česká Skalice), spěšné a osobní vlaky Pardubice–Jaroměř (nahrazeny v úseku Smiřice–Jaroměř), osobní vlaky Jaroměř–Trutnov (nahrazeny v úseku Jaroměř – Česká Skalice), osobní vlaky Starkoč–Náchod (místo přípojů k rychlíkům jezdí autobusy až do Náchoda)
Například místo rychlíků Pardubice–Liberec pojedou vždy tři náhradní spoje: jeden, který nebude zastavovat z Hradce Králové až do Staré Paky, odkud pojede opět rychlík, druhý z Hradce jen do Dvora Králové, který zároveň zastaví v Jaroměři, a třetí, který pojede z Jaroměře, zastaví ve Dvoře Králové a dojede do Staré Paky, aby stihli cestující přestoupit do rychlíku.
Vše naráz: výluka na nádraží, výstavba terminálu i oprava silnice
Cestující to první den mátlo. „Je tady hrozně moc autobusů a zastávek. Je to zmatené,“ podotkla před jaroměřským nádražím cestující Pavlína Beková. Provoz autobusů před jaroměřským nádražím navíc ještě komplikuje výstavba terminálu veřejné dopravy, která probíhá souběžně s rekonstrukcí nádraží.
Podle jaroměřského starosty Josefa Horáčka to tak být nemělo. „Je to šílenost. Původně, když jsme tuto investici plánovali, vlaková cesta již měla být hotová,“ zdůraznil.
Mezi Hradcem Králové a Českou Skalicí sice bude situace přehlednější – všechny autobusy, které pojedou místo trutnovských rychlíků, zastaví i v Jaroměři – ale Správa železniční dopravní cesty změnila jízdní řády vlaků mezi Českou Skalicí a Trutnovem, aby na sebe vlaky a náhradní autobusy navazovaly. Kvůli tomu ale nenavazují přípoje ve Starkoči, místo toho jezdí autobusy z České Skalice ještě dále do Náchoda.
Výluka z pohledu autobusové dopravy nezačala ve vhodnou dobu. Silnice I/33, která je souběžná s tratí, se rovněž opravuje. Na jihozápadním okraji Jaroměře je rozkopaný most a jezdí se po něm kyvadlově jedním pruhem a tvoří se kolony. Autobusy proto jezdí po delší trase po silnicích nižších tříd.
„Čas někdy není dostatený. Cestující musí počítat s tím, že někdy budou mít autobusy deset dvacet minut zpoždění,“ podotkl krajský ředitel Českých drah Tomáš Fiala.
Od října pojedou vlaky alespoň do Hradce
Výluka by se měla zmírnit ve druhé polovině října. Tehdy by chtěla SŽDC zprovoznit část rekonstruovaného nádraží. České dráhy předpokládají, že od 22. října budou do Jaroměře jezdit alespoň vlaky z Hradce Králové. Náhradní doprava mezi Jaroměří, Českou Skalicí a Dvorem Králové ale zůstane až do prosince.
Rozsáhlá rekonstrukce železniční stanice Jaroměř přijde železniční správu na více než 900 milionů korun. Vzniknou nová ostrovní nástupiště s výtahy, pod nimi povede podchod. Provoz na nádraží bude hlídat nové zabezpečovací zařízení. Po dokončení rekonstrukce kolejiště a nástupišť se počítá i s opravou nádražní budovy.