Jak je na tom Hlávkův most? Zjišťují to experti, jeho oprava ale musí ještě počkat

2 minuty
Události v regionech: Technici zkoumají stav Hlávkova mostu
Zdroj: ČT24

Hlávkův most, který spojuje pražský Karlín a Holešovice, potřebuje opravu. To je sice jasné každému, kde přes most někdy jel, ať už autem, nebo tramvají, ale jak špatný jeho stav opravdu je, jasné není. Začali to zjišťovat odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT. Zatím se situace nedostala tak daleko jako u sousedního Libeňského mostu – část politiků a odborníků požaduje jeho zbourání.

Po čerstvě dokončené rekonstrukci estakády ve Wilsonově ulici nemůže být nájezd na Hlávkův most drastičtější. Po jízdě po hladkém a tichém asfaltu auta náhle skáčou po starých kostkách na nerovném povrchu mostu.

Experti z Kloknerova ústavu se vydali i pod mostní oblouky, kde odpadávají kusy betonu a ven se tlačí zrezivělé armatury – zvláště v místech, kam viditelně zatéká. Na první pohled je Hlávkův most již léta zralý k okamžité rekonstrukci, ale ve skutečnosti není v havarijním stavu.

Stav spodní stavby podporuje rozhodnutí počkat s rekonstrukcí Hlávkova mostu až na dobu, kdy se podaří vyřešit kritický stav Libeňského mostu, který je asi dva kilometry po proudu. Podle mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy Barbory Liškové by na Hlávkův most mohlo dojít „zhruba po roce 2020“.

10 minut
Jak moc bude potřeba zrekonstruovat Hlávkův most?
Zdroj: ČT24

Čidla i nový kolektor

Zatím je úkolem techniků zjistit, kde a jakým způsobem budou opravy potřeba především. Pracují na starší části mostu, která je z roku 1911 a vede z Holešovic na Štvanici. Na most montují čidla, která snímají otřesy a teplotu a zároveň detailně zkoumají stav některých konstrukcí.

„Bude zde série dlouhodobých měření, zatěžovacích zkoušek, dynamických i statických, a prohlídek. Chceme tu provádět i takzvané referenční plochy, to znamená, že ve spolupráci s dodavateli materiálů budeme na některých částech mostu nanášet správkové materiály a nátěry a budeme kontrolovat jejich účinnost,“ popsal ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko. Co zjistí, nechtěl předjímat. „Práce teprve začínají,“ podotkl.

Na Hlávkově mostě se uskutečnila jedna kontrola již v zimě, tehdy se ale technici soustředili na stav novější části nad pravým ramenem Vltavy, která vznikla až na přelomu 50. a 60. let. Zároveň finišuje stavba nového kolektoru pod Vltavou, který převezme sítě uložené zatím přímo v mostní konstrukci. „Vede paralelně s osou Hlávkova mostu a v budoucnu spojí dva již provozované kolektory na protilehlých březích Vltavy,“ popsal vedoucí projektu Václav Dohnálek.

Hlávkův most je starší nez Libeňský, ale nešetřilo se na něm

Hlávkův most musí se svojí opravou ustoupit Libeňskému mostu, protože stav toho druhého je skutečně havarijní. Od zimy spočívá na podpěrách a – po několikatýdenním úplném uzavření mostu pro dopravu – je provoz na něm omezen.

Libeňský most je přitom o sedmnáct let novější. Rozdíl mezi oběma stavbami podle odborníků ukazuje, jak moc se na které šetřilo. Oba mosty jsou betonové, beton na Libeňském mostě má ale poměrně malý obsah cementu, takže z něj odpadávají celé kusy. Naopak na Hlávkově mostě je materiál docela kvalitní.

  • Karlův most
  • – kamenný most z let 1357–1402, nahradil pobořený Juditin most
    – pro pěší (v minulosti silniční a tramvajový); spojuje Staré Město a Malou Stranu
  • Negrelliho most
  • – kamenný most z let 1846–1850
    – železniční; spojuje Karlín, Štvanici a Holešovice
  • Palackého most
  • – kamenný most z let 1876–1878
    – silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Smíchov
  • Most Legií
  • – kamenný most z let 1898–1901, nahradil řetězový most císaře Františka I. z roku 1841
    – původně most císaře Františka I., v minulosti též most 1. máje
    – silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Malou Stranu
  • Železniční most (pod Vyšehradem)
  • – ocelový most z roku 1901, nahradil jednokolejný most obdobné konstrukce z roku 1871
    – železniční; spojuje Výtoň a Smíchov
  • Čechův most
  • – železný most z let 1905–1908
    – silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice
  • Hlávkův most
  • – železobetonový most z let 1909–1912
    – silniční a tramvajový; spojuje Karlín a Holešovice
  • Mánesův most
  • – betonový most z let 1911–1914, nahradil Rudolfovu lávku
    – původně most arcivévody Františka Ferdinanda d'Este
    – silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Malou Stranu
  • Libeňský most
  • – betonový most z let 1924–1928, nahradil dřevěnou lávku z roku 1903
    – silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Libeň
  • Jiráskův most
  • – železobetonový most z let 1929–1933
    – silniční; spojuje Nové Město a Smíchov
  • Štefánikův most
  • – železobetonový most z let 1949–1951, nahradil řetěžový most císaře Františka Josefa I. z roku 1868
    – silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice
  • Branický most („most Inteligence“)
  • – železobetonový most z let 1949–1955
    – železniční a pro pěší; spojuje Braník a Chuchli
  • Most Závodu míru
  • – železobetonový most z roku 1964, nahradil Zbraslavský most z roku 1896
    – silniční; spojuje pravobřežní a levobřežní část Zbraslavi
  • Holešovický most
  • – betonový most z let 1966–1975
    – železniční; spojuje Holešovice a Libeň
  • Most Barikádníků
  • – železobetonový most z let 1972–1980, nahradil Trojský most z roku 1928
    – silniční; spojuje Holešovice a Libeň
  • Barrandovský most
  • – betonový most z let 1978–1988
    – silniční; spojuje Braník a Hlubočepy
  • Radotínský most (součást dálnice D0)
  • – železobetonový most z let 2006–2010
    – silniční; spojuje Komořany a Lahovice
  • Trojský most
  • – ocelový obloukový most z let 2010–2014
     – silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Troju

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 36 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 4 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 5 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 20 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 23 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 23 hhodinami
Načítání...