Hlávkův most, který spojuje pražský Karlín a Holešovice, potřebuje opravu. To je sice jasné každému, kde přes most někdy jel, ať už autem, nebo tramvají, ale jak špatný jeho stav opravdu je, jasné není. Začali to zjišťovat odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT. Zatím se situace nedostala tak daleko jako u sousedního Libeňského mostu – část politiků a odborníků požaduje jeho zbourání.
Jak je na tom Hlávkův most? Zjišťují to experti, jeho oprava ale musí ještě počkat
Po čerstvě dokončené rekonstrukci estakády ve Wilsonově ulici nemůže být nájezd na Hlávkův most drastičtější. Po jízdě po hladkém a tichém asfaltu auta náhle skáčou po starých kostkách na nerovném povrchu mostu.
Experti z Kloknerova ústavu se vydali i pod mostní oblouky, kde odpadávají kusy betonu a ven se tlačí zrezivělé armatury – zvláště v místech, kam viditelně zatéká. Na první pohled je Hlávkův most již léta zralý k okamžité rekonstrukci, ale ve skutečnosti není v havarijním stavu.
Stav spodní stavby podporuje rozhodnutí počkat s rekonstrukcí Hlávkova mostu až na dobu, kdy se podaří vyřešit kritický stav Libeňského mostu, který je asi dva kilometry po proudu. Podle mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy Barbory Liškové by na Hlávkův most mohlo dojít „zhruba po roce 2020“.
Čidla i nový kolektor
Zatím je úkolem techniků zjistit, kde a jakým způsobem budou opravy potřeba především. Pracují na starší části mostu, která je z roku 1911 a vede z Holešovic na Štvanici. Na most montují čidla, která snímají otřesy a teplotu a zároveň detailně zkoumají stav některých konstrukcí.
„Bude zde série dlouhodobých měření, zatěžovacích zkoušek, dynamických i statických, a prohlídek. Chceme tu provádět i takzvané referenční plochy, to znamená, že ve spolupráci s dodavateli materiálů budeme na některých částech mostu nanášet správkové materiály a nátěry a budeme kontrolovat jejich účinnost,“ popsal ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko. Co zjistí, nechtěl předjímat. „Práce teprve začínají,“ podotkl.
Na Hlávkově mostě se uskutečnila jedna kontrola již v zimě, tehdy se ale technici soustředili na stav novější části nad pravým ramenem Vltavy, která vznikla až na přelomu 50. a 60. let. Zároveň finišuje stavba nového kolektoru pod Vltavou, který převezme sítě uložené zatím přímo v mostní konstrukci. „Vede paralelně s osou Hlávkova mostu a v budoucnu spojí dva již provozované kolektory na protilehlých březích Vltavy,“ popsal vedoucí projektu Václav Dohnálek.
Hlávkův most je starší nez Libeňský, ale nešetřilo se na něm
Hlávkův most musí se svojí opravou ustoupit Libeňskému mostu, protože stav toho druhého je skutečně havarijní. Od zimy spočívá na podpěrách a – po několikatýdenním úplném uzavření mostu pro dopravu – je provoz na něm omezen.
Libeňský most je přitom o sedmnáct let novější. Rozdíl mezi oběma stavbami podle odborníků ukazuje, jak moc se na které šetřilo. Oba mosty jsou betonové, beton na Libeňském mostě má ale poměrně malý obsah cementu, takže z něj odpadávají celé kusy. Naopak na Hlávkově mostě je materiál docela kvalitní.
- Karlův most
- – kamenný most z let 1357–1402, nahradil pobořený Juditin most
– pro pěší (v minulosti silniční a tramvajový); spojuje Staré Město a Malou Stranu - Negrelliho most
- – kamenný most z let 1846–1850
– železniční; spojuje Karlín, Štvanici a Holešovice - Palackého most
- – kamenný most z let 1876–1878
– silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Smíchov - Most Legií
- – kamenný most z let 1898–1901, nahradil řetězový most císaře Františka I. z roku 1841
– původně most císaře Františka I., v minulosti též most 1. máje
– silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Malou Stranu - Železniční most (pod Vyšehradem)
- – ocelový most z roku 1901, nahradil jednokolejný most obdobné konstrukce z roku 1871
– železniční; spojuje Výtoň a Smíchov - Čechův most
- – železný most z let 1905–1908
– silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice - Hlávkův most
- – železobetonový most z let 1909–1912
– silniční a tramvajový; spojuje Karlín a Holešovice - Mánesův most
- – betonový most z let 1911–1914, nahradil Rudolfovu lávku
– původně most arcivévody Františka Ferdinanda d'Este
– silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Malou Stranu - Libeňský most
- – betonový most z let 1924–1928, nahradil dřevěnou lávku z roku 1903
– silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Libeň - Jiráskův most
- – železobetonový most z let 1929–1933
– silniční; spojuje Nové Město a Smíchov - Štefánikův most
- – železobetonový most z let 1949–1951, nahradil řetěžový most císaře Františka Josefa I. z roku 1868
– silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice - Branický most („most Inteligence“)
- – železobetonový most z let 1949–1955
– železniční a pro pěší; spojuje Braník a Chuchli - Most Závodu míru
- – železobetonový most z roku 1964, nahradil Zbraslavský most z roku 1896
– silniční; spojuje pravobřežní a levobřežní část Zbraslavi - Holešovický most
- – betonový most z let 1966–1975
– železniční; spojuje Holešovice a Libeň - Most Barikádníků
- – železobetonový most z let 1972–1980, nahradil Trojský most z roku 1928
– silniční; spojuje Holešovice a Libeň - Barrandovský most
- – betonový most z let 1978–1988
– silniční; spojuje Braník a Hlubočepy - Radotínský most (součást dálnice D0)
- – železobetonový most z let 2006–2010
– silniční; spojuje Komořany a Lahovice - Trojský most
- – ocelový obloukový most z let 2010–2014
– silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Troju