Gigafactory v Dolní Lutyni by dle studie mohla nastartovat pozitivní změny

6 minut
Události v regionech: Dopadová studie ke stavbě gigafactory
Zdroj: ČT24

Lokalita Dolní Lutyně na Karvinsku je podle odborných studií vhodná pro stavbu nové gigafactory. Případná povodňová rizika v místě nezhorší, naopak by mohla nastartovat pozitivní změny v regionu, jako jsou růst mezd nebo zastavení úbytku obyvatel. Uvedli to autoři analýz společně se zástupci investora a ministerstva průmyslu a obchodu. Místní s vybudováním továrny nesouhlasí a v referendu většina hlasujících zavázala vedení obce, aby projektu bránilo.

Na pozemcích o rozloze dvě stě sedmdesát osm hektarů u Dolní Lutyně chce stát postavit takzvanou gigafactory, tedy továrnu na výrobu baterií do elektroaut. Hovoří se o vzniku až sedmi tisíc pracovních míst, investice má mít hodnotu dvě stě miliard korun. Místní ale s vybudováním továrny nesouhlasí, obávají se negativních dopadů na komunitu a přírodu, vadí jim znehodnocení zemědělské půdy. V referendu velká většina hlasujících zavázala vedení obce, aby projektu bránilo podáváním připomínek.

„Momentálně chystáme výběr právní kanceláře, se kterou budeme spolupracovat na připomínkách. Vybereme ji během týdnů, nejpozději měsíců. A pak budeme s právníky spolupracovat, abychom tu vůli občanů naplnili,“ řekl starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (za STAN).

Starosta počítá s tím, že v letošním roce na to obec uvolní půl milionu korun. „Výsledky referenda byly poměrně jednoznačné. Osmdesát osm procent lidí tady tu fabriku nechce. A myslím si, že je nepřesvědčí žádné argumenty. Alespoň prozatím určitě ne,“ poznamenal.

„Mzdy, které jsou zde dnes nabízeny, mediánové mzdy, jsou velmi nízké. Investor by měl vytvořit tlak na nárůst, což jednak zvýší životní úroveň stávajících obyvatel, kteří přejdou do nových provozů, ale také se vytvoří poměrně velký tlak na transformaci průmyslu. Zóna i firmy, které dnes stávající zaměstnance zaměstnávají, na to budou muset reagovat a mzdy zvýšit. To znamená, celkově poroste prosperita regionu,“ řekl hlavní řešitel dopadové studie pro posouzení vstupu strategického investora, kterou zpracovala společnost AQE Advisors, Jan Havránek.

Vyšší mzdy a nové pracovní pozice

Havránek uvedl, že mediánové mzdy na typových pozicích se nyní pohybují kolem pětatřiceti tisíc korun. Autoři studie odhadují, že mzdy ve strategickém parku by na základních pozicích činily až šedesát tisíc korun. V souvislosti s projektem by podle analýzy mohlo včetně dodavatelských firem vzniknout skoro třináct tisíc míst.

„Tento kraj se dlouhodobě potýká s nízkou mzdou a vysokou nezaměstnaností a prochází jakousi transformací,“ popsal Havránek. Připomněl, že se nyní připravuje řada strategických transformačních projektů, které řeší, jak zlepšit kvalitu života obyvatel. „Tento projekt by to mohl nastartovat opravdu formou sněhové koule, protože v tu chvíli na to musí všichni reagovat,“ poznamenal.

Zejména pro Karvinsko jde podle něj o klíčový projekt. Důležité je, že k dispozici by v dojezdové vzdálenosti do třiceti minut byl dostatek potenciálních zaměstnanců, podle studie více než sto třicet tisíc. „Umístit fabriku v nějakém místě, kde lidé nejsou, by vyvolalo obrovský problém. Jakmile by tam nebyl rozdíl ve mzdě, tak jediný způsob, jak zajistit zaměstnance, budou agenturní pracovníci, což by vytvořilo neuvěřitelné sociální pnutí,“ uvedl autor studie.

Odvodňování záplavové oblasti

Pozemky jsou v záplavovém území. Filip Urban ze společnosti Vodohospodářský rozvoj a výstavba, která zpracovala studii záplavového území, řekl, že kolem průmyslového parku by se po jeho severní a jižní straně musely vybudovat dva obtokové koridory. Napříč polem, které tam nyní je, jdou odvodňovací kanály.

„Ve chvíli, kdy se do území umístí průmyslový park, je třeba tyto odvodňovací kanály přenést mimo areál. Tam se udělají formou složeného přírodě blízkého koryta a díky tomu budou moci plnit obě funkce, pro odvodnění i pro odvádění povodňových průtoků,“ vysvětlil Urban. Odtokové poměry v blízké řece Olši to podle něj neovlivní.

„Byli jsme překvapeni, že záplavová studie dopadla docela dobře a odtokové poměry se nezmění. Trochu nás překvapilo, že nebude potřeba žádné další opatření. O tom ještě budeme jako obec jednat. U dopadové studie je to pro nás čerstvé a budeme ještě všechna ta data analyzovat,“ komentoval starosta Dolní Lutyně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 13 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 16 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 18 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 19 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...