Vilémov - Jednou z příčin zřícení mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku může být i nedodržení bezpečnosti práce. Inspektoři z Českých Budějovic teď uzavřeli šetření a zahájili správní řízení se dvěma stavebními firmami a ženou, která na bezpečnost práce při demolici mostu měla dohlížet. Vyšetřování tragédie, při níž zemřeli čtyři dělníci, jde do finále. První obvinění by mělo padnout do měsíce.
Firmy před pádem mostu ve Vilémově nedodržely bezpečnost práce
Tři hodiny před zřícením mostu 4. září 2014 ve Vilémově místní lidé vyfografovali bagr, který pracoval na nezabezpečeném mostě - a pod ním pracovali dělníci. Místní lidé si kladli otázku, jak mohl někdo nechat podkopat klenbu a je-li to bezpečné. Náměstek hejtmana pro dopravu Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD) už den po tragédii možnou příčinu popsal konkrétněji - hned vedle klenby mostu byla odhrabaná díra, takže pak pata mostu odjela pryč a celý most se zřítil. Při pádu zemřeli tři Češi a jeden Slovák.
Práce na mostě posuzovali i inspektoři bezpečnosti práce. Zahájili správní řízení s ženou, která se měla o bezpečnost na stavbě starat, a také se stavebními firmami, které most rozebíraly. Vedoucí právního oddělení Oblastního inspektorátu práce České Budějovice Dagmar Plocková Mahrová konstatovala, že k chybě došlo při zpracování plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. A to konkrétně ohledně vzájemné komunikace zhotovitelů na stavbě a při práci s bezpečnostními riziky na stavbě.
„V okamžiku, kdy došlo ke zřícení, tam bagr nebyl, ale z důkazních prostředků, které máme ve spise, vyplývá, že se těžká technika na mostě pohybovala i v okamžiku, kdy pod mostem skutečně byli pracovníci,“ uvedla Dagmar Plocková Mahrová.
Stavební firmy s řízením nesouhlasí
Obhájce jedné ze stavebních firem Bögl & Krýsl Radek Ondruš uvedl, že budou navrhovat přerušení řízení, než policejní orgány shromáždí dokumenty a rozhodnou o příčině pádu mostu. Radek Ondruš dále připomněl, že společnost Bögl & Krýsl byla na stavbě pouze jedním ze subdodavatelů a prováděla jen dílčí práce. Proto se této společnosti nelíbí, že inspektorát práce vede řízení proti některým subdodavatelům, ale nikoli proti investorovi stavby a hlavnímu zhotoviteli.
Radek Ondruš dále doplnil, že firma Bögl & Krýsl pracovala ve spodní části mostu, který se z pokynu zhotovitele místo standardního „shození“ měl rozebírat ručně. „A tady firma spatřuje hlavní příčinu. To znamená chybný projekt, který projektovat nevhodný způsob demolice stávající mostovky,“ uvedl Radek Ondruš.
Druhá firma, které hrozí pokuta, je Strabag - ta se ale k případu zatím nechce vyjadřovat.
Kromě pokuty 300 000 korun pro jednotlivce a až dva miliony pro stavební firmy za porušení bezpečnosti práce, které se teď řeší ve správním řízení, hrozí za pád mostu i další stíhání. Podle informací České televize právě teď Krajské státní zastupitelství řeší obžalobu nejméně dvanácti lidí z různých firem, které se na demolici mostu podílely. A do finále s vyšetřováním jdou i policisté. Mají už všechny znalecké posudky z oboru stavebnictví. Kriminalisté předpokládají, že by vyšetřování mohli ukončit do jednoho měsíce. „Do současné doby nebyl nikdo obviněn, policisté vyšetřují případ jako ublížení na zdraví z nedbalosti,“ uvedla mluvčí Policie ČR Kraje Vysočina Dana Čírtková.