Středočeský kraj – Na jedenácti středočeských nádražích fungují ode dneška toalety pro vozíčkáře na takzvaný eurozámek. České dráhy rozdají mezi zdravotně postižené osmnáct tisíc speciálních klíčů, zámek má garantovat hygienicky čisté a použitelné toalety. Dráhy také od letošního roku navýšily počet bezbariérových spojů, oproti loňsku jich jezdí o 658 víc. Cílem mezinárodního projektu Euroklíč je na důležitých místech zpřístupnit sociální zařízení a schodišťové plošiny handicapovaným pomocí tohoto univerzálního klíče. V současné době mohou osoby se sníženou schopností pohybu využít tento klíč již v řadě zemí Evropy.
Euroklíče otvírají další dveře
Nové toalety na eurozámek jsou již na třinácti místech v republice. Vůbec první instalovaly České dráhy před dvěma lety ve středočeských Strančicích, nyní je mohou zdravotně postižení využít i na dalších jedenácti nádražích v kraji. „Toalety musí být řádně zabezpečeny, není možné je nechat volně přístupné. K tomu slouží právě speciální euroklíč,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Václav Krása z Národní rady osob se zdravotním postižením doplnil: „Euroklíč je pro nás samozřejmě přínosem, zajišťuje totiž, že zařízení pro vozíčkáře jsou hygienicky bezproblémová, že jsou čistá a použitelná.“ Nové toalety ve stanicích nemusejí sloužit pouze vozíčkářům, o euroklíč mohou požádat i senioři s průkazem ZTP nebo rodiče dětí do tří let.
S novým jízdním řádem vyjelo na české tratě také víc bezbariérových spojů. Zatímco v roce 2001 bylo takových vlaků 124, letos jich už je přes 2000. „Denně vypravujeme 2122 spojů s nízkopodlažními vlaky, což je necelá třetina z téměř 7000 vlaků, které každý den vyjedou,“ ubezpečil náměstek Blažek. Václav Krása dodal: „Je to určitě málo, musí toho být více. Věřím, že během let se budou jednotlivé trasy postupně rozšiřovat.“ To České dráhy do budoucna slibují a plánují nákup dalších vozů s pohyblivými plošinami. Chtějí také postupně rozšiřovat i nádražní toalety na euroklíče a zámky instalovat v dalších stanicích na hlavních koridorech.