Dvanáctsettrojkou na svět i do hrobu. Legenda silnic a poděs řidičů slaví padesátiny

Sanitky, dodávky, valníky i pohřební vozy – to vše mělo v Československu v 70. a 80. letech až na drobné výjimky jedinou tvář. Všechny tyto inkarnace byly varianty vozu Škoda 1203. A právě tento vůz, který se stal páteří socialistického hospodářství a významně pomohl při zavádění tržní ekonomiky, nyní jubiluje. Je mu již padesát let.

Konkrétně lze výročí načasovat na červen, kdy byla svařena první karosérie, nebo září, kdy byl vůz představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu, či listopad, kdy byly první dvanáctsettrojky dodány zákazníkům.

Hlavní letošní oslava jubilea však probíhá v srpnu. V Dolní Kalné začalo v pátek setkání dvanáctsettrojek, které vyvrcholilo druhý den spanilou jízdou do Vrchlabí, kde vše začalo. I v pátek došlo k řadě dalších připomínek jubilea. Například se na valníku shromáždilo 50 majitelů dvanáctsettrojek a vypustili k nebi barevné balonky.

„Snažíme se památkou dvanáctsettrojky hájit a udržet pro další generace vozidla v chodu. Aby mládež věděla, v čem jejich tatíci jezdili do práce,“ podotkl pořadatel setkání Roman Jirouš.

I samotný sraz ukazuje, jak širokou škálu podob dvanáctsettrojky měly. Přijelo jich na osm desítek, k vidění byly historické sanitky, pohřební vůz i se smrtkou, dodávky v barvách hasičů i plynařů… Nelze ostatně opomenout bonmot, že dvanáctsettrojka provázela člověka od narození (sanitka do porodnice) až do hrobu (pohřební vůz).

Český Transporter? Příliš pozdě

Model Škoda 1203 měl být svého druhu opožděnou odpovědí československého hospodářství na první generaci Volkswagenu Transporter, případně Citroenova typu H. Šlo o vozy se skříňovou samonosnou karosérií s variabilní konstrukcí s širokou možností využití.

Československo se mohlo stát třetí zemí v Evropě, kde se takové pokrokové vozy vyráběly. Vývoj ale trval příliš dlouho. První dvanáctsettrojka vyjela třináct let od zahájení vývoje škodovácké dodávky – a dvě desetiletí po nejstarších transporterech. Dokonce nestihla ani nástup jejich druhé generace. Souviselo to se změnami politického zadání i s tím, ke komu ono zadání šlo.

Když se nová dodávka začala konstruovat, dostal zadání podnik Automobilový závod Vrchlabí. Šlo o vrchlabskou automobilku, která byla po válce znárodněna a připojena ke Škodovce (tj. Automobilovým závodům, národnímu podniku – AZNP), následně opět osamostatněna, ale později ke Škodovce znovu připojena.

Do poloviny 50. let vzniklo ve Vrchlabí podle projektu z Mladé Boleslavi několik prototypů „českého Transporteru“, který dostal označení Škoda 979. Jenomže pak projekt skončil u ledu. Prostředky AZNP, pod který vrchlabský závod již zase patřil, byly vrženy k jinému cíli – vývoji nového osobního automobilu Škoda 1000MB. Nezbyly tedy již na další vývoj konstrukčně zcela odlišného vozidla.

Vzápětí poté, co byl vývoj typu 979 shůry oficiálně zastaven, však schválil sjezd KSČ cíl „předstihnout úroveň technologie, organizace práce a výroby v nejvyspělejších kapitalistických státech“. Součástí toho měl být i vývoj dodávkového vozu odpovídajícího nedávno  zaškrcené Škodě 979. A tak se zrodil typ Škoda 997. Jeho vývoj zdržel požadavek na odvozenou verzi tzv. agromobilu s jinou karosérií a pohonem všech čtyř kol, který by byl použitelný jednak v zemědělství, ale hlavně pro armádu.

I když byl požadavek na agromobil později zrušen, i on přispěl k tomu, že mohla sériová výroba typu 997 začít až v roce 1968. Kromě toho byl problém s nedostatečnými výrobními kapacitami, nejprve se musel rekonstruovat vrchlabský závod.

2 minuty
Majitelé aut Škoda 1203 dorazili do Dolní Kalné
Zdroj: ČT

V zimě chladí, v létě vaří

Při vývoji typu 997 dostali konstruktéři za úkol využít co nejvíce dílů vyráběných pro osobní embéčka. Unifikace byla zjevná zejména při pohledu na přístrojovou desku, shodné jsou také zadní svítilny. Pokračovala i později, kdy dodávky využívaly některé prvky používané v novějších modelech osobních škodovek až po Favorit.

Užitkový vůz z Vrchlabí šel nakonec na trh pod názvem Škoda 1203. Ten odkazoval jednak na motorizaci, jednak na to, že jde o následníka dosavadní řady malých užitkových škodovek 1201 a 1202.

Onen motor o objemu 1221 kubických centimetrů byl zkonstruován již počátkem 50. let pro Škodu 1200 resp. užitkovou 1201. Před zabudováním do dvanáctsettrojky ale prošel úpravami, takže jí dával výkon 47 koní (35 kW) ve 4600 otáčkách za minutu a disponoval točivým momentem 88 Nm při 3000 otáčkách. Vlastně to nebylo špatné. Podobně silné motory měla nejenom konkurence z východního bloku – východoněmecké barkasy či polské zuky – ale i druhá generace transporterů. 

Dvanáctsettrojky byly skutečně univerzální vozidla. Mohly mít podobu dodávky, mikrobusu, sanitky (a odvozeného pohřebního vozu) a valníku. To byl v československém prostředí významný krok vpřed. Žádná podobná dodávka se zde nevyráběla. Nahrazovala již zmíněný model 1202, což ovšem ještě nebylo moderní dodávkové vozidlo, v podstatě šlo o prodlouženou octavii combi.

2 minuty
UDÁLOSTI: Už 50 let patří Škody 1203 k dějinám státu
Zdroj: ČT24

Pokrok představovaný novou 1203 však nebyl bez kompromisů. Dvanáctsettrojky prosluly špatnými jízdními vlastnostmi, nízkou mírou bezpečnosti a také malým pohodlím, které nabízely posádce, zejména pak řidičům.

Jedním z charakteristických prvků byl velký hluk v kabině, který souvisel s umístěním motoru nad přední nápravou – tedy v „hrobce“ mezi řidičem a spolujezdcem. Na jízdní vlastnosti zase upozornil již Svět motorů v testu v roce 1968, kde si autoři stěžovali, že rozměry vozidla a rozložení váhy „v souhře s pérováním značně ovlivňují jízdní vlastosti“, kritizovali i malý rozvor a rozchod kol ve srovnání s celkovými rozměry.

Například u záchranné služby představoval problém i nízký výkon a docela velký repertoár závad, kterými dvanáctsettrojky trpěly. Ve vzpomínkách jejich řidičů se nejčastěji objevuje přehřívání benzinové pumpy a slabé topení. Jen s malou nadsázkou tedy auto v létě topilo a v zimě netopilo.

Jak ovšem zaznělo i při oslavách jejich jubilea, poruchy zkrátka ke dvanáctsettrojkám neoddělitelně patřily a řidiči obvykle věděli, jak na to. Pomáhalo k tomu ostatně i umístění motoru v kabině. „Když se přehřívala benzinová pumpa, tak to saniťáci museli řídit, za jízdy otevřít hrobku, lít na pumpu vodu a zchladit to,“ popsal Jiří Mojžíš, který do Dolní Kalné přivezl sanitní dvanáctsettrojku v původní krémové barvě a s chromovanými doplňky, které ve výrobě brzy ustoupily černým plastům.

1 minuta
Výroba aut Škoda 1203 v Trnavě
Zdroj: Československý filmový týdeník

Pořád stejná: Větší modernizace se Škoda 1203 nikdy nedočkala

Vizuálně se dvanáctsettrojky mírně měnily. Je to patrné z tvaru a podoby chladicí mřížky, předních světlometů či přístrojové desky. Jak ale poukázal „životopisec“ dvanáctsettrojek Jan Králík, větší modernizace se vozidla nikdy nedočkala. Výrobce odstranil pouze to, co vadilo skutečně zásadně – třeba hned při první modernizaci se přestěhovala ruční brzda tak, aby na ni připoutaný řidič dosáhl.

AZNP již v 70. letech vyvíjel novou dodávku, ale vyrábět ji nemohl – podobně jako i několik dalších škodováckých projektů té doby. Pokračovala proto výroba modelu 1203, u kterého zůstávalo prakticky vše při starém. A to přesto, že se změnil dokonce i výrobce.

Ve Vrchlabí se Škoda 1203 vyráběla pouze třináct let. Již v 70. letech se začala výroba postupně přesouvat do Trnavy. Nejprve tam začaly vznikat některé součásti, od roku 1974 již některé karosářské varianty a od roku 1981 převzaly Trnavské automobilové závody kompletní produkci. Dvanáctsettrojku pak po drobné modernizaci vyráběly jako model 1203M, později dostal vůz silnější motor a byl přejmenován na Škoda TAZ 1500.

V 90. letech se pak Trnavské automobilové závody osamostatnily, takže z názvu vypadla Škoda, TAZ pak pokračoval ve výrobě ještě do konce desetiletí. Od roku 1999 pak výrobu převzala firma Ocelot ze Žacléře, která dvanáctsettrojky na zakázku vyráběla až do minulého roku. Podobně vzniklo v 90. letech také několik alternativních dvanáctsettrojek v Německu u firmy Pelucar. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 50 mminutami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 15 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 18 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 18 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 20 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 23 hhodinami

O víkendu se oteplí, místy může pršet

O nadcházejícím druhém adventním víkendu se v Česku oteplí, v neděli se nejvyšší teploty přiblíží k deseti stupňům Celsia, na začátku příštího týdne bude i kolem třinácti stupňů. I v noci má mrznout jen výjimečně, při jasné obloze a bezvětří. O víkendu zůstane obloha většinou zatažená, ráno se objeví mlhy, místy bude pršet, v pátek může v Čechách ve vyšších polohách ještě sněžit. Vyplývá to z předpovědi počasí Českého hydrometeorologického ústavu.
včeraAktualizovánovčera v 08:29

Na jihu Čech někdo tráví psy, policie hledá svědky

Neznámý pachatel tráví psy v okolí největšího českobudějovického sídliště. Během jediného dne se tam při venčení otrávila hned dvě zvířata, přičemž jedno nepřežilo. Další chovatelka teď ve stejné lokalitě našla návnadu s jedem. Místní veterináři i policisté se s problémem setkávají v posledním roce opakovaně. Strážci zákona prosí o pomoc případné svědky. „Během dvaceti minut mi přivezli majitelé dva psy s naprosto stejnými příznaky. Občas vyndáváme hřebíky a jehly ze špekáčků,“ řekl k situaci veterinář Ladislav Lapáček s tím, že útoky na psy neřeší poprvé.
včera v 07:30
Načítání...