Důl Jindřich II přichází o věž, Zbýšov o dominantu

Zbýšov - Dělníci začali rozebírat těžní věž dolu Jindřich II ve Zbýšově na Brněnsku. Likvidace ocelové věže je součástí celkového zajištění posledního dolu Rosicko-Oslavanské pánve. Důl Jindřich II byl nejhlubším černouhelným dolem ve střední Evropě, dosahuje hloubky jeden a půl kilometru.

Měří 37 metrů a nad dolem se tyčila téměř čtyři desetiletí. Teď dělníci začali těžní věž dolu Jindřich II postupně rozbírat. „O jiném způsobu jako třeba o odstřelu jsme ani neuvažovali. Tento postup je šetrnější k pozemku, na kterém se nacházíme. Důl byl taky plynující, což by znamenalo omezení v případě trhacích prací, ale jáma je z většiny zatopena vodou a nebezpečí výbuchu by bezprostředně nehrozilo,“ vysvětlil Petr Kříž, který dohlíží na likvidační práce na dole Jindřich II. 

Těžní věž severovýchodně od centra města byla pro veřejnost nepřístupná. Dominanta zbýšovského panoramatu bude odstraněna do začátku září. „Potom nás čeká vytvoření takzvaného ohlubňového povalu, což je železobetonová deska na povrchu dolu. Tu můžeme udělat, až tady nebude důlní věž,“ dodal Kříž. 

27 minut
Petr Kříž o rozebírání těžební věže ve Zbýšově
Zdroj: ČT24

Připomínkou hornické historie tak zůstane už jen nedaleká věž dolu Simson, která je památkově chráněná. Minulostí se stal i samotný důl Jindřich II. Těžba se v něm zastavila v prosinci 1991, od té doby byl prázdný. 

Poslední měsíce pracují dělníci na jeho zajištění. Důlní fáze už je hotová, vstup do kilometr a půl hlubokého dolu uzavírá 38 metrů silná betonová zátka. Za likvidaci dolu Jindřich II zaplatí stát asi třicet milionů korun. V roce 2016 by už na místě měla zůstat jen oplocená betonová plocha. 

Rosicko-Oslavanská uhelná pánev má dlouhou hornickou historii. První důl Jindřich začali Zbýšovští hloubit už v roce 1854, nakonec se dostali až do hloubky 905 metrů. Po dostavbě šachty Jindřich II byla jáma Jindřich I v roce 1970 zasypána.

Důl Jindřich II

Hloubení dolu Jindřich II ve Zbýšově na Brněnsku bylo zahájeno v roce 1964. O pět let později pak byla výstavba dokončena prohloubením na dvanácté patro. V době největší slávy pracovalo na dole dva tisíce zaměstnanců. Poslední uhlí z dolu vytěžili 28. prosince 1991. Důl Jindřich II byl nejhlubším dolem na černé uhlí ve střední Evropě. Dosahuje hloubky až 1550 metrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 18 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 18 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 19 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...