Praha – Elektřina bez kolejí se vrací do pražské MHD. Dopravní podnik začíná testovat malý elektrobus. Na zkoušku bude jezdit do neděle na lince 216. U dopravního podniku jde o druhý typ elektrobusu, ten první, který zahajoval provoz minibusové linky na Malé Straně, ale už dopravce vyřadil kvůli vysoké poruchovosti.
DPP zkouší elektrobus, nabíjí se z tramvajových trolejí
Pražský dopravní podnik v minulosti vyhledával především autobusy s naftovými motory. Při výběru nového dodavatele vozidel v roce 2009 čelil kritice, protože původně měly všechny nové autobusy být poháněné naftou. To se později změnilo, část vozů dostala hybridní pohon, ale to zatím bylo – s výjimkou dvou elektrobusů BredaMenarini – vše. Pražské vedení přitom tvrdí, že usiluje o zlepšení životního prostředí v centru města a snížit závislost dopravy na spalovacích motorech. „Naším dlouhodobým cílem je co nejvíce dopravně odlehčit středu města a jedním z kroků je zavádění ekologické hromadné dopravy mezi obtížně dostupná místa,“ podotkl radní Jiří Pařízek (TOP 09).
Ve zkušebním provozu v Praze bude malý elektrobus jezdit od středy do neděle na lince 216. Ta jezdí z Bořislavky k Poliklinice Petřiny.
Elektrobus Siemens Rampini má být pro dopravní podnik obzvlášť úsporný díky využívání tramvajové infrastruktury. Na střeše má sběrač, který připojí na konečné k trakčnímu vedení a dobíjí tak baterii. „Vozidlo se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Díky principu průběžného nabíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie,“ poznamenal Roman Kokšal ze Siemensu. Ředitel DPP Jaroslav Ďuriš si vzhledem k propojení s tramvajovou sítí dovede představit snadné nasazení v Praze. „Díky rozsáhlé tramvajové síti, jaká v Praze je, lze pro provoz elektrobusu zajistit bez zásadních investic,“ uvedl. Vůz obvykle jezdí ve Vídni, loni na podzim ho ale otestovali také v Pardubicích.
Dopravní podnik testuje elektrobus v době, kdy pražský organizátor dopravy Ropid připravuje výběrové řízení na novou minibusovou linku procházející uličkami historického centra. Měla by vést z Malostranského náměstí Novým a Starým Městem na Florenc, zahájit provoz chce Ropid do konce roku. Zda ale půjde do tendru dopravní podnik právě s tímto elektrobusem, není jasné. Je drahý – stojí patnáct milionů – a dopravce se chce porozhlédnout ještě po jiných modelech.