Domašovská Kobra 11 brázdí dálnici už 40 let

Domašov - Jejich revírem je dálnice a jejich tempo nebylo vždy vražedné… To se dá říct o domašovském oddělení dálniční policie, které dnes oslavilo 40. výročí od svého vzniku. V dobách, kdy policisté museli stíhat silniční piráty v žigulících, ještě nebyla celá D1 ani dostavěná. Domašovské oddělení, jež je starší než celá brněnská dálnice, už hodně pamatuje.

„Měli jsme vozidlo Škoda 1203, pak jsme měli dva žigulíky kombi a jednu Volhu GAZ 24, což už je modernější typ. Dneska by to ale neobstálo, zhodnotil proměnu vozového parku bývalý dopravní policista Marek Neveselý, který v Domašově sloužil od roku 1975. “Volha nám jednou přišla z dílen upravená kvůli úsporám tak, že přes lopatu ohnuli pedál plynu, abychom ho nemohli sešlapovat až k podlaze,„ zavzpomínal Neveselý na vynucené úspory “shora".

„Když jsem v roce 1973 přišel, ještě nebyl úsek dálnice dostavěný. Tahle budova byla teprve ve výstavbě, byl tu jen dřevěný dům, kde jsme začínali. Rok jsme v něm byli, než se to dostavilo,“ popsal provizorní policejní zázemí jeden z vysloužilých policistů Otto Valeš. „Měli jsme dvě vozidla, teprve pak jsme dostali radiotelefon. Moje první nehoda byl trabant, který najel na prostřední svodidla. Škoda tam byla ale celkem malá,“ zavzpomínal s úsměvem Valeš.

Hustší provoz

Zatímco v polovině 70. let jezdilo po dálnici v průměru dvacet aut za hodinu, dnes jich jen jihomoravským úsekem D1 projede v témže čase téměř dva tisíce. Provoz tak narostl víc než stonásobně.

Právě nehody podle pamětníků doznaly největších změn. „Za rok bylo tak tři sta nehod, ale byly to jen ohnuté plechy. Nebyly to takové nehody, jaké jsou dnes, protože ani vozidla nebyla tak rychlá,“ odhadl hlavní rozdíl Valeš. Řidiči, kteří byli do té doby zvyklí řídit jen ve městech nebo na okreskách, poznali na dálnici nové problémy.

„Na vozech se při jízdě objevovaly technické závady, které ve městě nebyly. Například rychlá jízda na podhuštěných pneumatikách, jež praskaly,“ prohlásil Neveselý. Také řízení bylo jiné. „Objevovaly se nové, tzv. dálniční nemoci – třeba usnutí řidiče za volantem. Udělali jsme první krok k tomu, aby se to začalo zkoumat,“ popsal přínos domašovského dálničního oddělení Neveselý.

Rychleji!

Zatímco v minulosti mohla Veřejná bezpečnost vytáhnout z žigulíku maximálně 120 km/h, dnes policejní superby brázdí D1 rychlostí i 250 km/h. Nejčastější příčinou nehody je kromě vysoké rychlosti i nedodržování bezpečné vzdálenosti.

1 minuta
No comment: Vybavení dálniční policie dříve a nyní
Zdroj: ČT24

Historie dálnice Praha-Brno

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší tuzemskou dálnicí. První návrhy na rychlostní spojení Plzeň - Košice vznikly už ve 30. letech minulého století. S výstavbou směr Jihlava v Praze začali 2. května 1939. Po válce Eduard Beneš nařídil pokračovat, ale únorové události způsobily znárodnění stavebních firem. Celkově se mezi lety 1939 až 1950 rozestavělo asi 30 procent dálnice mezi Prahou a Brnem.

Další fáze výstavby začala až v roce 1963. Stavělo se směrem z Prahy i z Brna, přičemž projektanti se snažili maximálně využít už vybudované stavby (klidně i válečné). Souvislý dálniční tah mezi Brnem a Prahou byl dokončen 7. listopadu 1980, kdy byl jako poslední dokončen úsek dálnice u Humpolce. O den později už byla dálnice uvedena do provozu jako jeden celek. Později byly dokončeny ještě dva úseky od Brna k Vyškovu.

Technické údaje o dálnici D1:

Cementobetonová vozovka - 169 km

Asfaltová vozovka -78 km

Počet mostů - 176

Počet křižovatek - 36

Počet odpočívadel - 52

Počet tunelů - 1

„Co byl problém? Žigulíky v mrazu špatně startovaly,“ netajil se ve vzpomínkách Neveselý. To by se dnes dálniční policii už nestalo. „Naše technické vybavení musí odpovídat vozovému parku, který dnes po dálnici jezdí,“ vysvětlil bývalý šéf dopravní policie Leoš Tržil. Ani nové vozy superb ale policii nepomůžou, nezodpovědní lidé za volantem bourají dál.

„Trápí nás chování některých řidičů, nejde jen o piráty silnic, ale kolikrát o obyčejnou bezohlednost nebo nepozornost, která zapříčiní dopravní nehodu s fatálními následky. Příkladem může být včerejší den, kdy na našem úseku byly dvě hromadné dopravní nehody,“ připomenul smutnou bilanci Tržil.

Kromě osobních aut ale musí dálniční policie kontrolovat i ty nákladní. Podle vedoucího dopravní policie nemají muži zákona dostatek odstavných ploch, kde by kamiony mohly zastavit. Po rekonstrukci brněnské dálnice se ale část odpočívadel, jež dnes chrání betony, opět zpřístupní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 26 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 13 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 13 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 14 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...