Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) bude letos investovat do nádražních budov v Moravskoslezském kraji desítky milionů korun. Na modernizace regionálních tratí nebo železničních přejezdů pak vydá stonásobně větší obnost – půjde o téměř tři miliardy korun.
Do oprav nádraží na severní Moravě půjdou desítky milionů. Miliardy do tratí
Opravy se letos mají týkat asi dvaceti nádraží. „U většiny akcí již běží příprava zadávacího řízení pro soutěže,“ poznamenala redaktorka České televize Martina Koziolová.
První stavby by se měly uskutečnit ve druhé polovině tohoto roku. Například ve výpravním objektu v Bohumíně nechá SŽDC za předpokládaných 16 milionů korun opravit fasádu i střechu. Nové opláštění získá rovněž nádražní budova v Karviné či v Mostech u Jablunkova. Zde se vymění také vnitřní schodiště. SŽDC počítá i s rekonstrukcí výpravních budov v Bruntále, Krnově nebo Odrách.
Jedním z míst, kde již stavební práce probíhají, je ostravské hlavní nádraží. Podle mluvčí SŽDC jsou zde nyní budovány nové výtahy a areál se tak stane bezbariérovým. V současnosti je kvůli pracem nutné budovu obcházet venkovním koridorem.
- Jeden z největších českých železničních uzlů dostane šest nových výtahů. Dva z nich naleznou cestující ve výpravní budově, zbývající pak mezi nástupišti a nadchodem. Investice do bezbariérového přístupu bude stát asi 20 milionů korun.
SŽDC letos utratí za modernizace vybraných výpravních budov téměř 60 milionů korun. V této částce jsou také náklady za projekční přípravu areálů v Havířově a Ostravě-Vítkovicích.
Stavět se bude také na trati mezi Českým Těšínem a Dětmarovicemi. Loni v Českém Těšíně skončila rekonstrukce vlakového nádraží za více než 1,3 miliardy korun (bez DPH). Kompletní přestavbu prodělala čtyři nástupiště, vybudován byl nový informační systém a rekonstruován železniční svršek i spodek, sdělila již dříve Kateřina Šubová.
Nyní přijde na řadu oprava trati mezi tímto městem a Dětmarovicemi. Předpokládané náklady jsou vyčísleny na přibližně tři miliardy korun. Stavět by se podle zjištění Martiny Koziolové mělo začít už letos, dokončení stavby je plánováno na rok 2019.
- Český Těšín
V Českém Těšíně na Karvinsku skončila loni v prosinci rekonstrukce vlakového nádraží za více než 1,3 miliardy korun (bez DPH). Kompletní přestavbu prodělala čtyři nástupiště, vybudován byl nový informační systém a rekonstruován železniční svršek i spodek. Vedení Českého Těšína ale s přestavbou nádraží není zcela spokojeno. - Ostrava–Havířov
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zmodernizovala za více než 500 milionů korun bez DPH trať mezi Ostravou-Kunčicemi a Havířovem na Karvinsku. Na trati nechala kompletně vyměnit koleje, obnovit systém odvodnění či upravit mosty. Úpravy pomohly zvýšit na trati bezpečnost provozu, ale také zvýšit traťovou rychlost až na 100 kilometrů v hodině. - Frýdlant nad Ostravicí
Železniční trať mezi Frýdlantem nad Ostravicí na Frýdecko-Místecku a Valašským Meziříčím na Vsetínsku prošla rekonstrukcí, která stála bez DPH téměř miliardu korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tam dala upravit železniční svršek i spodek, mosty a technologická zařízení. Cílem bylo zvýšit na trati rychlost vlaků i bezpečnost cestujících.